مردم عادی در ردیف بعدی؛ روند تطبیق واکسین کرونا به آموزگاران آغاز شد

وزارت صحت عامه/بهداشت در ادامه تطبیق واکسین کرونا به کارمندان صحی و کارمندان رسانه‌ها، این بار روند تطبیق آن بالای آموزگاران مکاتب/مدارس و استادان دانشگاه‌ها را آغاز کرده است. پیش‌تر براساس برنامه این وزارت، قرار بود آموزگاران به دنبال تطبیق واکسین به کارمندان صحی، نیروهای امنیتی و کارمندان رسانه‌ها، پوشش یابند. وزارت صحت عامه استدلال می‌کند که این طیف از آن‌جایی که در تجمعات شرکت می‌کنند و در معرض خطر قرار دارند، در صدر برنامه‌ها جای گرفته‌اند. با این حال افراد کهن‌سال و بیماران مزمن هم‌چنان باید در صف منتظر باشند. مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که این بار با ورود محموله دیگر واکسین کرونا، روند تطبیق آن بالای سایر طیف‌ها نیز آغاز می‌شود. از سوی دیگر، چیزی که سبب تعجب شهروندان کشور شده، عدم تطبیق واکسین بالای افرادی است که عملاً به این بیماری مبتلا هستند. مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که تاکنون بالای این بیماران واکسین کرونا را تطبیق نکرده‌اند.

وزارت صحت عامه با ورود اولین محموله واکسین کرونا از هند، در پنجم حوت سال جاری روند تطبیق آن را عملاً بالای نیروهای امنیتی، کارمندان صحی و کارمندان رسانه‌ها آغاز کرد. اکنون که ۲۰ روز از آغاز این روند می‌گذرد، وزارت صحت عامه می‌گوید که ۴۱ هزار و ۷۶۷ تن از کارمندان صحی این وزارت، اولین دوز واکسین‌های‌شان را دریافت کرده‌اند. براساس معلومات هر فردی که اولین دوز واکسین را دریافت می‌کند، باید یک ماه بعد، دوز دومش را نیز دریافت کند. به این ترتیب واکسیناسیون وی تکمیل می‌شود.

با این حال عثمان طاهری، مشاور روابط عامه وزارت صحت عامه، به خبرگزاری گفت که در حال حاضر روند تطبیق واکسین بالای کارمندان صحی و کارمندان رسانه‌ها جریان دارد و به ‌تازه‌گی این روند بالای آموزگاران مکاتب و استادان دانشگاه‌ها نیز آغاز شده است. طبق گفته‌های او، آموزگاران مکاتب و استادان دانشگاه‌ها با نشان دادن کارت هویت‌شان می‌توانند دوز‌های واکسین را دریافت کنند. هرچند قرار بود که پس از کارمندان صحی، نیروهای امنیتی و کارمندان رسانه‌ها واکسین شوند، اما طاهری گفت که با ورود اولین محموله واکسین کرونا از سوی نهاد کواکس، تطبیق واکسین بالای آموزگاران و استادان دانشگاه‌ها آغاز شده است.

این  در حالی است که دومین محموله واکسین کرونا  از سوی نهاد هماهنگ‌کنند واکسین کرونا یا کواکس در هژدهم ماه حوت سال جاری به افغانستان رسید. این محموله شامل ۴۶۸ هزار دوز واکسین کرونا بود که وزارت صحت عامه از این نهاد دریافت کرد. کواکس تعهد کرده است که حدود ۱۶ میلیون دوز واکسین کرونا که برای ۲۰ درصد نفوس کشور کفایت می‌کند را به افغانستان کمک کند. این نهاد اطمینان داده است که محموله‌های باقی‌مانده را نیز به زودترین فرصت در دسترس وزارت صحت عامه قرار می‌دهد. پیش از این کشور هند نیز ۵۰۰ هزار دوز واکسین کرونا را به افغانستان کمک کرد. چین نیز وعده سپرده که ۴۰۰ هزار دوز واکسین ساخت خودش را به افغانستان کمک کند. با این حال مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که در تلاش‌اند تا ۳۲ میلیون دوز واکسین کرونا برای ۴۰ درصد جمعیت کشور را از طریق بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و دیگر شرکای صحی تهیه کند.

با این حال عثمان طاهری، مشاور روابط عامه وزارت صحت عامه بیان کرد که با ورود سومین محموله واکسین کرونا به کشور، افراد عادی نیز واکسین می‌شوند. به باور او، در این مرحله قرار است افراد کهن‌سال و افرادی که بیماری مزمن مثل بیماری‌های شکر و قلب دارند، واکسین شوند. این در حالی است که در دیگر کشورها بر‌خلاف معمول، در نخست افراد کهن‌سال و افرادی که بیماری‌های مزمن دارند، در اولویت قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر براساس برخی معلومات‌، زنان حامله‌، کودکان زیر ۱۸ سال و افرادی که بیماری کرونا دارند، واکسین نمی‌شوند. طاهری نیز در این مورد بیان کرد که تا کنون این گروه‌ها واکسین نشده‌اند.

مشاور روابط عامه وزارت صحت عامه هم‌چنان خاطر‌نشان کرد که میزان شیوع ویروس کرونا در حال حاضر سیر نزولی دارد. طبق گفته‌های او، روزانه بیش از هزار نفر به مراکز تشخیص کرونا مراجعه می‌کنند، اما از این میان آزمایش ۲۰ تا ۳۰ نفر مثبت اعلام می‌شود. براساس معلومات وزارت صحت عامه، دیروز نیز یک هزار و ۹۵ نفر آزمایش کرونا دادند که از این میان آزمایش ۲۳ نفرشان مثبت تشخیص شده است. هم‌چنان عثمان طاهری بیان کرد که میزان مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی نیز کاهش یافته است. طبق آخرین معلومات، دیروز تنها یک نفر در اثر بیماری کرونا جان باخته است.

گفتنی است که اولین مورد مثبت ویروس کرونا در پنجم حوت سال گذشته تشخیص شد. پس از آن این ویروس به تمامی ولایات شیوع یافت و تاکنون براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، حدود ۵۵ هزار و ۹۹۵ تن به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این میان ۴۹ هزار و ۴۸۱ تن صحت‌یاب شده و ۲ هزار و ۴۶۰ تن جان باخته‌اند.