محقق: طالبان راه رسیدن به صلح را می‌بندند

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، می‌گوید که طالبان از شماری از چهر‌ه‌های سیاسی کشور بیعت خواسته و با این خواست‌شان عملا راه رسیدن به صلح را می‌بندند.

آقای محقق که روز پنج‌شنبه، چهاردهم حوت/اسفند، در بیست‌وششمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری، در تالار لویه‌جرگه سخن می‌زد، گفت که گروه طالبان برای وی سه شرط پیش‌کش کرده‌ است. طبق گفته‌های او این گروه از وی خواسته است که با این گروه بیعت کند و یا هم بی‌طرف باقی‌ بماند. او افزود که طالبان با این کارشان عملا راه رسیدن به صلح را سد می‌کنند و این به نفع مردم افغانستان نیست.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان بر هم‌پذیری تاکید کرد و گفت که مردم افغانستان صلح با عدالت اجتماعی می‌خواهند. طبق‌ گفته‌های او صلحی که منجر به نابودی نظام و دست‌آوردهای بیست‌ سال اخیر شود، برای مردم پذیرفتنی نیست.

او هم‌‌چنان در رابطه به طرح حکومت موقت گفت که این طرح به معنای فروپاشی نظام است. به گفته او، در دو دهه‌ اخیر میلیون‌ها دالر به خاطر ساخت نظام و اردوی منظم مصرف شده و اکنون برهم زدن آن، کار عاقلانه‌ای نیست.

 او بیان کرد که مردم افغانستان یک بار طعم فروپاشی نظام را چشیده‌اند. به گفته او دولت افغانستان صدها بال طیاره‌های جنگی و امکانات نظامی داشت، اما با فروپاشی نظام این امکانات به‌ شکل آهن کهنه به فروش رسید.

او از طالبان خواست که دست از جنگ بکشند و با مردم و حکومت افغانستان یک‌جای شوند.

گفتنی است که گفت‌وگوهای صلح در حال حاضر با بن‌بست روبه‌رو است. به همین دلیل زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، دور جدید سفرهایش را آغاز کرده و با چهره‌های مطرح کشور نیز دیدار داشته است. هم‌چنان خبرها حاکی از آن است که زلمی خلیل‌زاد با یک طرح حکومت مشارکتی به کابل آمده و درصدد است یک نظام مشارکتی را که در آن طالبان نیز سهم داشته باشند، ایجاد کند.