محب: از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر طالبان برای جلوگیری از خشونت استفاده شود

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که با متحدان کلیدی افغانستان و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد کار می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌ها، تلاش‌های صلح و جنبش صلح‌آمیز در افغانستان را تقویت می‌کند و از آن برای جلوگیری از خشونت طالبان استفاده شود.

محب این سخنان را در نشستی با کمیته‌ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که از سال ۱۹۸۸ به این سو تحریم بر طالبان را نظارت می‌کند، مطرح کرده است.

مشاور امنیت ملی گفته است که طالبان به خشونت‌های بی‌سابقه علیه حکومت و جامعه روی آورده‌اند و به جای حاضر شدن به میز مذاکره‌ سفرهای خارجی را در پیش‌ گرفته‌اند.

به گفته او، طالبان با تعهد شکنی علی‌رغم رهایی به جنگ باز می‌گردند و در چنین وضعیتی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بسیار مهم است.

محمداشرف غنی، رییس جمهور نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره روندصلح افغانستان در سی‌ام عقرب برگزار شد، گفته بود که اجرای تحریم‌ها به حیث یک ابزار برای موفقیت مذاکرات با طالبان مهم است.

به گفته او، تحریم‌های سازمان ملل متحد تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که هر تغییر در مکانیسم جاری صلح، مبتنی بر پیش‌رفت ملموس در این روند باشد.

تحریم‌ها و تعزیرات سازمان ملل متحد و برخی از اعضای این نهاد از سال‌ها به این سو بر شماری از رهبران گروه طالبان وضع شده است که شامل ممنوعیت سفر نیز می‌شود.

یکی از مفاد توافق‌نامه امریکا – طالبان نیز رفع این تحریم‌ها گفته شده است.

ریاست کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد را که تحریم‌ها بر طالبان را نظارت می‌کند، هندوستان بر عهده دارد. ناروی، ایرلند، کنیا و مکزیک در این کمیته عضو هستند.

طالبان خواهان رفع تحریم‌ها بر رهبران این گروه طبق توافق‌نامه دوحه هستند. این گروه در گذشته سخنان محمداشرف غنی درباره تحریم‌ها علیه رهبران طالبان را تلاشی برای تحریف روند صلح خوانده بود.