مارک اسپر: حاضر نیستیم به هر معامله‌ای با طالبان تن بدهیم

وزیر دفاع آمریکا گفت: می‌خواهیم مطمین شویم به یک توافق مطلوب دست می‌یابیم. توافقی که دست کم امنیت کشورها و مسیر روشن‌تری برای مردم افغانستان تضمین کند.

نگاه نو_ مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته با آنکه کشورش تلاش دارد به یک توافق سیاسی با گروه طالبان دست یابد ولی این تلاش‌ها به این معنی نیست که آمریکا به “هرنوع معامله” با طالبان تن دهد.

آقای اسپر در نشست خبری با همتای فرانسوی‌اش در پاریس گفت: “نظر ایالات متحده آمریکا این است که بهترین راه پیشرو، توافق سیاسی است و ما با حوصله‌مندی همین راه را پی‌گیری می‌کنیم، اما به معنی این نیست که به هرنوع معامله‌ای تن بدهیم.

او گفت: “می‌خواهیم مطمین شویم به یک توافق مطلوب دست می‌یابیم. توافقی که دست کم امنیت کشورها و مسیر روشن‌تری را برای مردم افغانستان تضمین کند.”

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ازاین اظهارات وزیر دفاع آمریکا استقبال کرده و در صفحه توییترش نوشته که حکومت افغانستان از هرگونه تلاش برای صلح پایدار و ختم جنگ حمایت می‌کند.


دولت افغانستان از اظهارات اخیر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در پیوند به ختم جنگ و قطع خشونت های طالبان استقبال می کند. حکومت افغانستان از هر گونه تلاش درین پروسه که منجر به تامین صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان گردد حمایت می کند. ملت ما برای یک صلح تعریف شده اجماع دارد.

در همین حال سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در دوحه در صفحه توییترش نوشته است که شب گذشته ملاعبدالغنی برادر، رئیس دفتر گروه طالبان در قطر با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، ژنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی در افغانستان و وزیر خارجه قطر دیدار کرده‌اند. او گفته که این دیدار مثبت بوده و پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

کنگره آمریکا خواستار دریافت جزئیات توافق صلح با طالبان از خلیلزاد شد
خلیلزاد: حمایت آمریکا از نیروهای افغان بعد از هر توافقی با طالبان ادامه خواهد داشت
خلیلزاد: با طالبان به توافق کلی رسیدیم؛ غنی از طالبان خواست مذاکرات جدی را آغاز کنند
در همین حال زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که تا چند روز گذشته در کابل بود، طرح نهایی توافقنامه آمریکا و طالبان را به رهبران دولت وحدت ملی افغانستان نشان داده است. او گفته که توافقنامه برای اجرایی شدن باید توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تایید شود.

آقای خلیلزاد پس از پایان دور نهم مذاکرات با گروه طالبان اعلام کرد که در آستانه توافق با طالبان است، توافقی که به گفته او “خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح با عزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، با هم بنشینند”.


آقای خلیلزاد پس از پایان دور نهم مذاکرات با گروه طالبان اعلام کرد که در آستانه توافق با طالبان است.
روز گذشته هم کنگره آمریکا از آقای خلیلزاد خواست تا با حضور در جلسه علنی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور جزئیات توافق با طالبان را در اختیار کنگره و مردم آمریکا قرار دهد.

در نامه‌ای که الیوت اینگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به آقای خلیلزاد فرستاده آمده است که: “آقای اینگل در نامه خود گفته است: “من می‌خواهم صراحتا بگویم که حضور شما در این جلسه را اختیاری نمی‌‍‌دانم. حضور شما در این کمیته در یک محیط آزاد برای توانایی ما در ایفای مسئولیت‌های نظارتی خود الزامی است.”

در ادامه این نامه آمده است: “اگر این نامه برای اطمینان از حضور شما کافی نیست، گزینه‌های دیگری را در نظر می‌گیرم تا این جلسه به موقع برگزار شود.”

همچنین دیروز منابعی از دولت افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بودند که قرار است اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور همراه با یک هیات ۱۳ نفره امروز عازم آمریکا شود و با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور دیدار کند؛ اما بعدا این سفر به زمان نامشخصی به تعویق افتاد. قرار بود دو طرف در این دیدار در مورد توافق صلح با گروه طالبان گفت‌وگو کنند.