«قطر – افغانستان»؛ نبرد ثروت و فقر در فوتبال

تیم‌های ملی فوتبال افغانستان و قطر از ساعت ۹ امشب به وقت افغانستان با هم در رقابت‌های مقدماتی «جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲» و «جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳» صف‌آرایی می‌کنند.

نگاه نو_ این بازی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌گردد.

رویارویی این دو، در واقع تقابل دو سبک، دو اندیشه و دو کشور متفاوت در بهره‌گیری از پروژه‌ها، زیرساخت‌ها و برنامه‌های موثر ورزشی‌است.

دو کشوری‌که تفاوت‌های بی‎شمار در عرصه‌های اقتصادی دارند، افغانستان کشوری فقیر با در‌آمد سرانه‌ ناچیز (حدود ۵۷۰ دالر در سال برای هر شهروند) سال‌ها به دلیل جنگ‌های داخلی، از تمام فعالیت‌های اقتصادی، ورزشی، زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی عقب مانده اما در مقابل کشوری به میدان می‌رود که در بسیاری از عرصه‌ها سرآمد بوده است.

تیم ملی فوتبال افغانستان از تاریخ دهم جولای سال ۲۰۱۸ میلادی زیر نظر انوش دست‌گیر سرمربی جوانی که خودش نیز سابقه‌ پوشیدن پیراهن تیم ملی فوتبال افغانستان را دارد، پای در مستطیل سبز گذاشته است.

در این مدت اما شیران خراسان عمل‌کرد سینوسی داشته‌اند؛ نه خوبِ خوب بوده‌اند و نه‌هم آن‌چنان بد.

در آخرین بازی‌های که مردان دست‌گیر در مقابل حریفان خود به میدان رفته‌اند، هیچ پیروزی‌ای به ثبت نرساندند. در پنج بازی پایانی افغانستان در رقابت‌های دوستانه و رسمی، فوتبال‌مردان افغانستان به ۳ تساوی و ۲ شکست دست یافته‌اند. ملی پوشان کشورمان در آخرین دیداری که به میدان رفته‌اند در مقابل تاجیکستان بوده که حاصل آن تساوی ۱-۱ بود. پیش از آن اما در بازی‌های «ویامارین» مردان انوش دست‌گیر دو شکست ۵-۰ و ۲-۱ به ترتیب مقابل تیم‌های ملی عمان و مالزی ثبت کارنامه خود کردند.

پیش از این اما، افغانستان در کابل و در ورزشگاه اختصاصی فدراسیون فوتبال کشور، مقابل فلسطین، بدون گول متوقف شده بود.

در بازی‌های تدارکاتی نیز تیم ملی فوتبال کشور در «آنتالیای ترکیه» چهار بازی برگزار کرد که دو بازی آن مقابل ترکمنستان بود و دو بازی نیز مقابل تیم‌های باشگاهی ترکیه‌ای، حاصل این بازی‌ها نیز یک پیروزی، یک تساوی و دو شکست برای افغاستان بود.

بازیکنان کلیدی افغانستان

۹۰ درصد بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان در بیرون از مرزهای کشور توپ می‌زنند. بازیکنان تأثیرگذار در تیم ملی فوتبال کشور در حال حاضر سرگرم بازی در تیم‌های باشگاهی اروپا، آمریکا و آسیا هستند. سه بازیکن نیز از لیگ داخلی گزینش شده‌اند.

بازیکنان نام‌دار افغانستان که انتظار می‌رود درخشش خوبی در مسابقات پیش‌رو داشته باشند؛ «عمران حیدری، جبار شرزه، حسن امین، اویس عزیزی، بنیامین نجم، دیوید نجم، فرشاد نور و نورحسین» هستند.

این بازیکنان به دلیل سن‌وسال کم اما عمل‌کرد خوب در باشگاه‌های‌شان نیز قابل قبول بوده‌‌اند و چشم امید فوتبال‌دوستان در افغانستان در مسابقات پیش‌رو به ساق‌های طلایی آن‌هاست.

در این مسئله‌ای که دایم مردم در افغانستان از آن رنج برده‌اند، پراکنده‌گی و فاصله‌ مکانی بازیکنان تیم ملی‌ و محل بودوباش آن‌هاست. بازیکنان افغانستان کم‌ترین زمان ممکن را نسبت به سایر تیم‌های ملی در کنار یک‌دیگر می‌گذرانند و سرمربی مجبور است به یک و یا هم دو تمرین پیش از هربازی قناعت کند.

کشور قطر

قطر کشوری کوچک در آسیا اما دارای زیرساخت‌ها و پروژه‌های بزرگ صنعتی، اقتصادی و ورزشی‌ است.

قطر کشوری‌ است با جمعیت کم در حوزه‌ی خلیج اما مردم آن بیش‌ترین درآمد سرانه‌ دنیا را دارند. کشوری‌‌که روی نفت خوابیده و یکی از ثروت‌مندترین کشورهای آسیا و جهان به حساب می‌آید. کشوری‌که به سرعت پله‌های پیشرفت و ترقی را پشت سرگذاشته و از نگاه پروژه‌های بزرگ صنعتی، زیربناهای اقتصادی و تجارت، یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای قاره‌ کهن است.

از بزرگ‌ترین دستاوردهای اخیر قطر در راستای پروژه‌های ورزشی، می‌توان به ساخت «کمپ آکادمی اسپایر» نام‌برد. مکانی‌که توانایی برگزاری هم‌زمان ۱۳ رویداد ورزشی را در شرایط آب‌وهوایی مختلف دارد.

بیشتر بازیکنان نام‌دار تیم ملی فوتبال قطر، محصول همین آکادمی هستند. مجموعه‌ ورزشی اسپایر از سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و تاکنون توانسته در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال، استعدادهای بزرگی را تقدیم جامعه و مردم قطر کند.

تیم ملی فوتبال قطر

قطر در راستای ورزش گام‌های ارزشمندی را برداشته است. تیم ملی فوتبال قطر در حال حاضر مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا است. عنابی پوشان قطر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که چندی پیش به میزبانی امارات برگزار شده بود، در دیدار نهایی با پیروزی در مقابل جاپان بر بام آسیا ایستاد.

تیم ملی قطر زیر نظر «فلیکس سانچز» سرمربی ۴۲ ساله‌ اسپانیایی به رشد بی‌پیشینه‌ای دسته یافته و اکنون یکی از قدرت‌های فوتبال در قاره‌ کهن به حساب می‌آید.

فلیکس سانچز دوره‌ مربی‌گری‌اش را در سال ۲۰۰۶ از فوتبال پایه در آکادمی باشگاه بارسلونا آغاز کرد. سال ۲۰۱۳ به عضویت فوتبال قطر درآمد و هدایت تیم زیر ۱۹ ساله‌های این کشور را در اختیار گرفت.

این مربی جوان خیلی زود در فدراسیون فوتبال قطر به دستاوردهای بزرگی رسید؛ قهرمانی تیم ملی زیر ۱۹ سال‌های فوتبال قطر، حضور قطر در جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال و قرارگیری تیم ملی امید قطر در جایگاه سوم رقابت‌های قهرمانی آسیا و از همه مهم‌تر، قهرمانی تیم ملی بزرگ‌سالان قطر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات، از افتخارات بارز این سرمربی اسپانیایی‌است.

بازیکنان کلیدی قطر

بیشتر بازیکنان تیم ملی قطر در حال حاضر در «لیگ ستاره‌گان» این کشور سرگرم بازی هستند.

قطر مهره‌های کلیدی و صاحب نامی را در «رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲» به همراه دارد، رقابت‌هایی‌که خودش میزبانی خواهد کرد.

اکرم عفیف بازیکن تاثیرگذار باشگاه السد قطر و همچنان المعزعلی مهاجم تیزهوش قطر که در باشگاه الدحیل توپ می‌زند هر دو، در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، یکی از آن‌ها بهترین پاسور و دیگری بهترین گل‌زن ( آقای گل) این رقابت‌ها شد. سایربازیکنان قطر نیز جزء بهترین بازیکنان تیم‌های باشگاهی‌شان به حساب می‌آیند.

«سعدالشعیب» سنگربان قطر در مسابقات «جام ملت‌های ۲۰۱۹» در امارات متحده عربی صرفا یک‌بار دروازه‌ تیمش باز شد و در سایر دیدارها اجازه نداد توپی از خط دروازه‌‌اش بگذرد.

او در اخیر این رقابت‌ها، «لقب برترین دروازه‌بان» تورنمنت را از آن خود کرد. یکی دیگر از بازیکنان سرشناس قطری، «عبدالکریم حسن» است که یکی از باسابقه‌دار ترین بازیکنان تیم ملی قطر به حساب می‌آید. تجربه‌ این بازیکن هم‌چنان به لحاظ پستی‌که در خط دفاعی دارد او را به یک رهبر تمام عیار در زمین فوتبال بدل کرده‌است.

«حسن الهایدوس» نیز کاپتان عنابی‌پوشان قطر است، او نیز یکی از بازیکنان با تجربه و خطرناک تیم ملی فوتبال قطر است که بازیکنی جنگده و متعصب برای تیم زیر نظر آقای سانچس به حساب می‌آید.

بازی‌های رسمی

تیم ملی قطر پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، به قاره‌ آمریکا رفت و در مسابقات «کوپا آمه‌ریکا» که به میزبانی کشور برزیل برگزار شد، اشتراک کرد. شاگردان فلیکس سانچز در مرحله‌ گروهی این رقابت‌ها با تیم‌های ملی فوتبال پاراگوئه، کلمبیا و ارجنتاین هم‌گروه شدند. قهرمان آسیا که به عنوان میهمان در این مسابقات حضور یافته بود، در بازی نخست مقابل پاراگوئه به تساوی ۲-۲ دست یافت. سپس مقابل کلمبیا با یک گول شکست خورد و در بازی پایانی نیز در مقابل ارجنتاین با نتیجه‌ی ۲-۰ بازی را واگذار کرده و از حضور در مرحله‌ حذفی بازماند.

اکنون قطر در نخستین دیدار رقابت‌های مرحله‌ مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا مقابل افغانستان به میدان می‌رود. این دیدار هرچند برای شاگردان انوش دست‌گیر یک تقابل نفس‌گیر پیش‌بینی می‌شود، اما اگر شیران خراسان بتوانند بازی قابل قبولی در مقابل تیم صاحب‌نام آسیا به نمایش بگذارند، مطمئنا برای رسیدن به مقصد که در واقع کسب ۹ امتیاز و رفتن به دور بعدی رقابت‌های جام ملت‌هاست، دور از دست‌رس نخواهد بود.

به هر روی، دو تیم ملی فوتبال افغانستان و قطر امروز از ساعت ۹:۰۰ شب به وقت کابل در ورزشگاه اختصاصی السد قطر به میدان می‌روند، دیداری‌که اگر نتیجه‌ خوب برای مردان دست‌گیر داشته باشد، روی نتیجه‌ بازی بنگلادیش و افغانستان که پنج روز پس از این دیدار و در تاجیکستان برگزار خواهد شد، تاثیر به سزا خواهد گذاشت.

از صفحه هشت صبح