فیفا: وقت‌کشی کمیسیون مستقل انتخابات برای آوردن اصلاحات انتخاباتی بحران‌ساز است

فیفا، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان کمیسیون مستقل انتخابات را متهم کرده است که در ارائه طرح تعدیل قانون انتخابات و آوردن اصلاحات انتخاباتی وقت‌کشی می‌کند که به باور مسوولان این نهاد، برای آینده کشور بحران‌ساز است.

فیفا روز سه‌شنبه، بیست‌وهشتم دلو/بهمن با نشر خبرنامه‌ای ابراز نگرانی کرده است که وقت‌کشی در این دو مورد مهم تبعات منفی روی روند انتخابات، اعتماد مردم به این روند و جلب کمک‌های جهانی برای گزاری انتخابات دارد.

این نهاد ناظر انتخاباتی تأکید کرده است که «اصلاحات انتخاباتی» بخشی از توافق‌نامه سیاسی است که بین محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در ۲۸ ماه ثور امسال امضا شد و طبق آن، برای اصلاح حقوقی، فنی و کادری به شمول استفاده معیاری از بایومتریک و تغییر نظام انتخاباتی باید کاری جدی صورت گیرد.

فیفا تأکید کرده است که مشکلات و چالش‌های انتخابات‌های اخیر نشان داد که روی دست گرفتن اقدامات لازم برای آوردن اصلاحات انتخاباتی یک امر حتمی و ضروری است.

این نهاد به گزارش اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار که در تازه‌ترین گزارش خود از ضعف‌های انتخابات افغانستان پرده برداشته است و بر تطبیق اصلاحات لازم انتخاباتی تأکید کرده، استناد کرده است.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته است که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و براساس یافته‌های نظارتی خود از مراحل مختلف این روند، بسته‌های پیشنهادی متعدد را در مورد اصلاح حقوقی، کادری، فنی و استفاده از بایومتریک و تغییر نظام انتخاباتی را با نهادهای مسوول در میان گذاشته است، اما هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.

فیفا می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان نهاد مسوول برگزاری و مدیریت‌کننده انتخابات هیچ اقدام قابل ملاحظه را برای اصلاحات انتخابات انجام نداده است.

در خبرنامه آمده است: «کمیسیون با گذشت چندین ماه تا کنون قادر به نهایی ساختن طرح خود در مورد تعدیل قانون انتخابات که یک بخش قابل ملاحظه اصلاحات انتخاباتی را تشکیل می‌دهد و راه را برای اصلاحات حقوقی انتخابات میسر می‌سازد، نشده است.»

به گفته فیفا، کمیسیون مستقل انتخابات در چندین ماه گذشته می‌توانست طرح جامعی را در مورد تعدیل قانون انتخابات ترتیب و به وزارت عدلیه برای طی مراحل بعدی ارائه کند، اما موفق به این کار نشده است.

فیفا می‌گوید که ضعف و ناتوانی کمیسیون مستقل انتخابات در نهایی‌سازی طرح تعدیل قانون انتخابات و ارائه آن به وزارت عدلیه زمینه را برای تداوم وضعیت موجود و گنگ ماندن سرنوشت اصلاحات انتخاباتی مساعد می‌کند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان تأکید کرده است که کمیسیون مستقل انتخابات به جای کار و تمرکز روی اصلاحات انتخاباتی که پیش‌شرطی برای برگزاری انتخابات خوب است، روی برگزاری چهار انتخابات از جمله انتخابات مجلس نماینده‌گان در غزنی، انتخابات شوراهای ولایتی، شورای ولسوالی‌ها و شهرداری شهرهای بزرگ، تمرکز کرده است.

در پایان فیفا هشدار داده است که بدون آوردن اصلاحات لازم انتخاباتی، برگزاری چهار انتخابات وضعیت موجود را با چالش روبه می‌کند و برآیند آن بحران‌ساز است.