غنی و عبدالله با هیأت مذاکره‌کننده پیش از سفر به قطر دیدار کردند

محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله با رییس و اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت پیش از سفر آنان به قطر، دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

نگاه نو_ ارگ ریاست جمهوری روز چهارشنبه، دوازدهم سنبله/شهریور، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این دیدار، محمداشرف غنی، رییس جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه و هیأت مذاکره‌کننده دولت حضور داشته‌اند.

رییس جمهور غنی در این دیدار که پیش از چاشت امروز برگزار شد، تصریح کرد که هیأت مذاکره‌کننده به عنوان «تیم ملی» حمایت قاطع دولت و مردم را با خود دارد.

وی از پیش‌رفت در روند صلح که به گفته او با تلاش‌های حکومت به مراحل حساس آن رسیده، ابراز خرسندی کرده است.

رییس جمهور غنی افزوده است که هیأت مذاکره‌کننده به عنوان یک تیم واحد و منسجم به نماینده‌گی از مردم و حکومت با طالبان مذاکره می‌کند.

آقای غنی به اعضای هیأت مذاکره‌کننده گفته است که «جمهوریت» و «تنوع» نقاط قوت دولت است و مردم نیز می‌توانند قوت‌شان را در تنوع، وحدت و هم‌آهنگی این هیأت ببینند.

هم‌زمان با این، رییس جمهور خطاب به هیأت مذاکره‌کننده، تصریح کرد که قانون اساسی به عنوان وثیقه ملی حدود را برای همه مشخص کرده است.

به گفته آقای غنی، علما، زنان و جوانان هرکدام «وزنه سیاسی»‌شان را در هیأت مذاکره‌کننده دارند و می‌توانند از اقشار مختلف جامعه نماینده‌گی کنند.

وی هم‌چنان از عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه برای این‌که لویه‌جرگه مشورتی صلح را به گونه «موفقانه» رهبری کرد، سپاس‌گزاری کرد و گفت که قطع‌نامه این جرگه با توجه به ارزش سیاسی، تاریخی و ملی‌اش، نقشه راه و سطح صلاحیت هیأت را تعیین کرده است.

محمداشرف غنی هم‌چنان «پایان خشونت‌ها» را هدف اساسی هیأت مذاکره‌کننده دولت در مذاکرات بین‌الافغانی خوانده و گفته است که با توجه به اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی موجود برای صلح، «هدف اصلی حکومت را افغانستان پیش‌رفته، آزاد، متحد و صلح‌آمیز تشکیل می‌دهد».

به گفته رییس جمهور، حکومت همه تعهداتش را در روند صلح که جهانیان توقع داشتند، عملی کرده است و رهایی زندانیان طالبان می‌تواند این تعهد را ثابت کند.

آقای غنی در ادامه ابراز امیدواری کرده است که در جریان این مذاکرات به کاهش خشونت‌ها یا آتش‌بس دایمی توافق شود تا بدین صورت، زمینه را برای صلح «باعزت و سرتاسری» فراهم کند.

هم‌زمان با این، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، نیز در گفت‌وگو با هیأت مذاکره‌کننده، گفته است که این هیأت در راستای حفظ حاکمیت ملی،‌ ارزش‌های ملی، منافع ملی، جمهوریت، حقوق زنان، آزادی بیان و حمایت از نیروهای امنیتی، «از همه مردم، به‌ شمول قربانیان خشونت‌ها، نماینده‌گی می‌کند».

غنی و عبدالله با هیأت مذاکره‌کننده پیش از سفر به قطر دیدار کردند

آقای عبدالله گفته است که دولت به روند صلح متعهد است و طالبان نیز باید تعهدشان در این راستا را نشان دهند.

افزون بر این، اعضای هیأت مذاکره‌کننده نیز گفته‌اند که لویه‌جرگه مشورتی حدودی را مبتنی بر منافع ملی و آزادی‌ها بشری برای روند صلح تعیین کرده است.

محمدمعصوم استانکزی، رییس این هیأت، گفته است که تلاش همه‌ی اعضای هیأت مذاکره‌کننده، رسیدن به صلح پایدار در کشور است که آرزوی مردم را تشکیل می‌دهد.

قرار است این هیأت در جریان یک شبانه‌روز آینده برای شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی وارد دوحه، پایتخت قطر، شوند.

پیش‌تر، مقامات در حکومت تصریح کرده‌اند که روند رهایی زندانیان گروه طالبان امروز پایان می‌یابد و هم‌زمان با آن، کماندوهای افغان نیز از زندان‌ها طالبان آزاد می‌شوند.