غنی: محل مذاکرات بین‌الافغانی تغییر کند؛ خلیلزاد: تاخیری در آغاز دوباره مذاکرات صورت نگیرد

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان گفته است که لازم است مذاکرات “بین‌الافغانی طبق توافق در ۵ جنوری” از سر گرفته شود و “تاخیری در آغاز دوباره آن صورت نگیرد.”

این درحالیست که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز دوشنبه (۲۴ قوس/آذر) گفته است که می‌خواهد دور دوم مذاکرات در جایی در افغانستان برگزار شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی آقای غنی گفته است که او از نظر مشاور امنیت ملی این کشور که محل مذاکرات بین‌الافغانی جایی در داخل انتخاب شود، حمایت می‌کند.

دو روز پیش سخنگویان هیات‌های مذاکره کننده دولت و طالبان در دوحه در “اعلامیه مشترک” گفتند که در مورد تبادل آجندا (محورهای مذاکرات) و تاریخ دور بعدی مذاکرات در سال ۲۰۲۱ توافق کرده‌اند.

نادر نادری، عضو هیات مذاکره‌کننده افغانستان و محمدنعیم، سخنگوی هیات طالبان در توئیت‌هایی مشابه نوشتند که “فهرست ابتدایی” موضوعات اجندا را مبادله کرده‌اند و “دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات به ۱۶ جدی (دی) سال روان ۱۳۹۹ برابر با ۵ جنوری ۲۰۲۱ آغاز گردد.”

همچنین حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان خواستار تغییر محل مذاکرات صلح افغانستان از دوحه قطر به جایی در داخل افغانستان شده است.

او گفته که در مورد محل آن، دولت افغانستان جایی را مشخص نکرده و هرجایی که طالبان پیشنهاد کند، دولت افغانستان آمادگی گفتگو در مورد آن و تسهیلات آن را دارد.

اختلاف میان غنی و خلیلزاد بالا می‌گیرد؟

ضیا شهریار– بی‌بی‌سی

به نظر می‌رسد که کابل با توجه به تغییر دولت در واشنگتن و به مرخصی رفتن مذاکره‌کنندگان دو طرف می‌خواهد نارضایتی همیشگی خود در مورد محل مذاکرات را حالا جدی مطرح کند.

منابعی در گذشته گفته‌اند که رئیس جمهوری افغانستان از میزبانی مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه ناراضی است، زیرا فکر می‌کند که ابتکار در آنجا کاملا در اختیار آمریکا و قطر قرار دارد و دولت افغانستان ظرفیت اعمال نفوذ در آنجا را ندارد.

آقای خلیلزاد در توییت تازه‌اش علیه “تلاش برای تاخیر” در برگزاری دور دوم مذاکرات هشدار داده است و اگر آقای غنی روی موضع خود برای تغییر محل مذاکرات بیشتر پافشاری کند، اختلافات میان او و زلمی خلیلزاد بار دیگر بالا خواهد گرفت.

line

دوحه پایتخت امیرنشین قطر به صورت بی‌وقفه در دو سال گذشته ابتدا میزبان مذاکرات آمریکا و طالبان شد و حالا هم از ماه سپتامبر امسال تا حالا میزبان مذاکرات بین‌الافغانی میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان است.

دوحه همچنین از چندین سال بدین سو دفتر سیاسی طالبان و نمایندگان این گروه را در خود جا داده است.