غنی خواستار برخورد قانونی با کسانی شد که مانع جمع‌آوری عواید ملی می‌شوند

رییس جمهور به مسوولان امنیتی دستور داده است تا با «زورمندان» و کسانی که مانع جمع‌آوری عواید می‌شوند، برخورد «جدی و قانونی» صورت گیرد.

نگاه نو_ محمداشرف غنی صبح روز دوشنبه، سیزدهم عقرب، در یک کنفراس ویدیویی با مسوولان نظامی و غیرنظامی ۳۴ ولایت در مورد نحوه جمع‌آوری عواید گفت‌وگو کرده است. والیان برخی از ولایت‌ها نیز در این کنفراس ویدیویی در ارگ حضور داشته‌اند.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای اعلام کرده است که آقای غنی جمع‌آوری عواید را در صحبت با مقام‌های نظامی و غیرنظامی ۳۴ ولایت، یک اصل مهم حکومت برای رسیدن به خودکفایی توصیف کرده و خواهان تلاش مضاعف برای افزایش عواید شده است.

محمداشرف غنی هم‌چنان گفته است که افغانستان باید مانند هر کشور مستقل دیگر، بودجه‌اش را از عواید داخلی تأمین کند.

او تأکید کرده است: «هیچ کسی نمی‌تواند در مقابل جمع‌آوری عواید در گمرکات مانع واقع شود و این یک وجیبه‌ی ملی است.»

رییس جمهور در این کنفرانس هم‌چنان به والیان و مسوولان نهادهای امنیتی دستور داده است که برای جمع‌آوری عواید به صورت قانونی و به‌ موقع، روی فعالیت‌ها و شفافیت گمرکات، توجه و نظارت بیش‌تر کنند.

رییس جمهور غنی در حالی بر جمع‌آوری شفاف عواید و ضایع نشدن آن تأکید می‌کند که وزارت مالیه از آغاز سال مالی ۱۳۹۸ تاکنون ۱۶۰ میلیارد افغانی عواید ملی را جمع‌آوری کرده است.

هرچند میزان عواید امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیارد افزایش یافته است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که تا رسیدن به سقف تعیین شده در سند ملی بودجه سال مالی ۱۳۹۸ فاصله‌ای زیاد است. در سند بودجه سال مالی ۱۳۹۸ برای جمع‌آوری عواید ملی ۱۸۸ میلیارد افغانی هدف تعیین شده است.

طبق معلومات وزارت مالیه، از جمله عواید جمع‌آوری شده در سال جاری، ۹۴ میلیارد آن از بخش عواید و ۶۶ میلیارد افغانی آن از بخش گمرکات به دست آمده است.