غنی از طالبان خواست تا از جنگ دست برداشته و صلح کنند

رییس جمهور غنی در یک پیام ویدیویی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بار دیگر از طالبان دعوت نمود تا از جنگ دست بردارند و صلح کنند.

نگاه نو_ آقای غنی تأکید می‌ورزد که شرکت‌کننده‌گان جرگۀ مشورتی صلح نقشۀ راه دولت را برای صلح تعیین کرده اند و طالبان باید به فیصله‌های جرگه احترام بگذارند.

رییس جمهور می‌گوید، “ماه مبارک رمضان ماه صلح و آشتی است. من یک‌بار دیگر از طالبان می‌خواهم که به این ماه مبارک احترام بگذارند و به تقاضای صلح و آشتی مردم افغانستان که در فیصله‌های جرگۀ مشورتی صلح انعکاس یافت، لبیک بگویند.”

شورای عالی صلح نیز با نشر اعلامیه‌ای، از دولت و گروه طالبان خواسته است که برای آغاز گفتگوهای رو در رود نخست باید در ماه مبارک رمضان آتش دوام‌دار اعلام کنند.

در همین حال، سفیران شماری از کشورها در کابل، طی پیام‌های جداگانۀ به مناسبت ماه مبارک رمضان، از طرف‌های درگیر جنگ خواسته اند که به احترام این ماه تن به صلح دهند.

جان بس، سفیر آمریکا در کابل، می‌گوید که ماه مبارک رمضان فرصتی برای سخاوت و عبادت است و از این ماه به مثابۀ زمان امید برای صلح و صدقه قدردانی می‌کنند.

نمایندۀ ملکی ناتو نیز از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا از خشونت دست بردارند.

نیکولاس کی، نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان، می گوید، ” آرزو دارم که افغان‌ها یک رمضان توأم با صلح و عاری از کشتار و خشونت داشته باشند. افغان‌ها برای صلح فریاد می‌زنند و ناتو هم از این آرزوی انان حمایت می‌کند.”

گلیز لور، سفیر بریتانیا در افغانستان، نیز ماه مبارک رمضان را فرصتی برای ترک جنگ می‌داند.

قبل از این، جرگۀ مشورتی صلح که هفتۀ گذشته برای چهار روز در کابل برگزار گردید، طی قطع‌نامه‌ای از حکومت و طالبان خواستند تا سر از آغاز ماه مبارک رمضان آتش‌بس اعلام کنند اما طالبان طی اعلامیه‌ای روی ادامۀ جنگ در ماه رمضان تأکید کردند