عضو مجلس امریکا: خلیل‌زاد به هدف تعدیل توافق‌نامه دوحه به منطقه سفر کرده است

مایک مک‌کال، معاون کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا گفته است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان به هدف تعدیل توافق‌نامه دوحه به منطقه سفر کرده است.

معاون کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا به صدای امریکا گفته است: «خلیل‌زاد تعدیل توافق‌نامه را می‌خواهد تا حضور نظامی ایالات متحده [در افغانستان] فراتر از اول ماه می پذیرفته شود و نیز خشونت علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان کاهش یابد.»

از جانب دیگر، مک‌کال که بلندپایه‌ترین عضو  حزب جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا است، از طالبان خواسته است که برای پیش‌رفت در روند صلح دست از «کشتن» بردارند و با القاعده روابط خود را قطع کنند.

مایک مک‌کال گفته است که تعیین مهلت و زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، فکر درستی نبوده است و خروج نیروها باید وابسته به شرایط و منوط به پای‌بندی طالبان به تعهداتش مبنی بر قطع روابط با گروه‌های تروریستی و شبکه القاعده باشد.

 مک‌کال هم‌چنان گفته است که روسیه، پاکستان و چین در تلاش است تا طالبان بر افغانستان مسلط شوند و این امر مایه اقتدار روسیه، چین و پاکستان در منطقه خواهد بود.

به گزارش صدای امریکا، مایک مک‌کال تمرکز قدرت را در چهاردیوار ارگ چالش عمده خوانده است که به باور او از زمان حمله به رهبری امریکا در افغانستان تا کنون مشکل آفرین بوده است.

به گفته او، باید تمرکززدایی قدرت در افغانستان انجام و قدرت با ولایت‌ها تقسیم شود.

زلمی خلیل‌زاد روز دوشنبه، یازدهم حوت وارد کابل شد. او با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله و شماری از رهبران سیاسی دیدار کرده است. قرار است که خلیل‌زاد در ادامه سفر تازه خود در پیوند به صلح افغانستان به دوحه و شماری از کشورهای منطقه سفر کند.

توافق‌نامه دوحه در دهم حوت سال گذشته از سوی زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان در قطر امضا شد. امریکا در حال بررسی این توافق‌نامه و تعهداتی است که طالبان ملزم به رعایت آن شده بودند.