عبدالله: وزیران برکناری خود را از فیس‌بوک خبر می‌شوند

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از عزل و نصب‌های اخیر در کابینه انتقاد کرد و آن را سیاسی خواند.

نگاه نو_ عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از عزل و نصب‌های اخیر در کابینه انتقاد کرد و آن را سیاسی خواند. او که در نشست روز دوشنبه شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت که وزیران خبر برکناری‌شان را از فیس‌بوک می‌خوانند. به باور عبدالله، این رفتار با روحیه همکاری مخالف است و در هیچ جای «دنیا» این شیوه معمول نیست.

رییس اجرایی هرچند در این نشست گفت که در مورد «مسایل سیاسی روز» زیاد بحث نمی‌کند، اما تأکید کرد که طرز رفتار و شیوه کار حکومت باید تغییر کند تا به این ترتیب شرایط هموار برای همه نامزدان ریاست جمهوری فراهم شود و هیچ گونه پرسشی در مورد استفاده کمپینی از امکانات دولتی وجود نداشته باشد.

پیش از این، شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواستار کناره‌گیری رییس جمهور غنی از قدرت در اول جوزا شده بودند. هم‌چنان این نامزدان محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، را به استفاده کمپینی از اختیارات و امکانات دولتی متهم کرده بودند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اشاره به این موضوع، برخی از تشویش‌ها و نگرانی نامزدان ریاست جمهوری را مشروع و جدی عنوان کرد و گفت که باید به نگرانی آن‌ها پاسخ داده شود.

عبدالله عبدالله در نشست شورای وزیران نحوه برکناری وزیران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که افراد در سطح وزیر از طریق فیس‌بوک خبر برکناری‌شان را دریافت می‌کنند و این مایه تأثر است. به گفته او، حداقل روش انسانی صحبت با وزیرانی است که قرار است برکنار شوند.

محمداشرف غنی به تازه‌گی وزیران مخابرات و تکنولوژی معلوماتی و تحصیلات عالی را از سمت‌‌های‌شان برکنار و افراد جدید را در این سمت‌ها گماشته‌ است. شهزادگل آریوبی، وزیر پیشین مخابرات و تکنولوژی معلوماتی پس از برکناری‌اش در فیس‌بوک نوشت که خبر برکناری‌اش را از همین دریچه مطلع شده است. هم‌چنان نجیب‌الله خواجه‌عمری، وزیر پیشین تحصیلات عالی، در یک سفر رسمی به ولایت غور رفته بود که فرمان عزلش صادر شد.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی تأکید کرد که این عزل و نصب‌ها در فضای سیاسی انجام می‎شود و به همین دلیل سیاسی تلقی خواهد شد. عبدالله عبدالله هم‌چنان گفت که در چهار ماهی که به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، وزیران تازه معرفی شده تنها می‌توانند با محیط کار آشنا شوند. به باور عبدالله عبدالله این امر به جای خدمت‌رسانی، به ضرر کشور تمام می‌شود.

از جانب دیگر، رییس اجرایی گفت که در جریان این عزل و نصب‌ها قرار ندارد و در برابر وزیری که دلیل برکناری‌اش را پرسیده و او نمی‌دانسته است، خجالت کشیده است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان با رقابت میان ۱۸ نامزد برگزار شود. پیش از این عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، خواهان ایجاد کارشیوه‌ای شده بود که براساس آن در اختیارات حکومت محدودیت وضع شود و در عین حال اجراآت حکومتی و ارایه خدمات عامه مختل نشود. اما شماری از نامزدان ریاست جمهوری اعلام کرده‌‌اند که به کم‌تر از کناره‌گیری رهبری حکومت وحدت ملی از قدرت و ایجاد حکومت سرپرست راضی نیستند.