عبدالله: صلح اولویت مردم است، اما تعهد قاطع برای دفاع از رأی‌ پاک مردم داریم

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، با انتشار اعلامیه‌ای ضمن سپاس‌گزاری از تلاش‌های امریکا و همکاران بین‌المللی گفته است که صلح اولویت مردم افغانستان است و به صورت قاطع از این روند حمایت خواهد کرد.

نگاه نو_ رییس اجرایی که دسته انتخاباتی او موسوم به «ثبات و هم‌گرایی» به نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کرده است، از جانب دیگر گفته است که از عزم قاطع خود و همکارانش برای دفاع از تطبیق قوانین، شفافیت در انتخابات، رأی پاک مردم و جلوگیری از نهادینه‌شدن تقلب، اطمینان می‌دهد.

در اعلامیه ریاست اجرایی آمده است که عبدالله عبدالله از حرکت شخصیت‌های ملی و همکاران بین‌المللی افغانستان برای تمرکز جدی روی پروسه صلح و حل بحران ناشی از انتخابات قدردانی می‌کند.

ریاست اجرایی این موضع‌گیری را پس از نشر اعلامیه‌های وزارت خارجه امریکا و ناتو در پیوند به نتیجه انتخابات و روند صلح منتشر کرده است.

وزارت خارجه امریکا شام روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای با اشاره به تنش‌های انتخاباتی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله گفته بود که اکنون زمان تمرکز روی مسأله انتخابات نیست، بل‌‎که باید همه نیروهای روی روند صلح متمرکز شوند.

ناتو نیز خواست مشابه را از سیاست‌گران افغانستان داشته است.

امریکا و ناتو تأکید کرده‌اند که تنش‌هایی انتخاباتی که پس از اعلام نتیجه نهایی به وجود آمده است، باید به شیوه قانونی حل شود.

با این حال، ریاست اجرایی در اعلامیه‌ای که منتشر کرده، از ادامه تلاش‌های امریکا و دیگر همکاران بین‌المللی افغانستان برای تحقق «صلح پایدار» در کشور سپاس‌گزاری کرده است.

در این اعلامیه گفته شده است که در چند روز گذشته تفاهم روی کاهش خشونت جنبه عملی پیدا کرده است و در ادامه‌ی موافقت‌نامه‌ صلح میان امریکا و گروه طالبان به امضا می‌رسد. ریاست اجرایی می‌گوید که کاهش خشونت و امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان، یک قدم مهم در جهت زمینه‌سازی برای مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس سراسری به شمار می‌آید.