عبدالله از بحران انتخاباتی هشدار داد و بر توقف بازشماری آرا تاکید کرد

عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رییس اجراییه حکومت وحدت ملی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که بازشماری آرا را بی‎درنگ متوقف کند.

نگاه نو_ آقای عبدالله که در میان هوادارانش در تالار لوی‌جرگه روز یک‌شنبه ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) سخنرانی می‌کرد گفت: “تیم ما آماده بحث است، بحث‌ها میتواند در حضور ناظرین بین‌المللی و داخلی تیفا و فیفا با کمیسیون صورت بگیرد…ما در سدد برهم زدن انتخابات نیستیم بل‌که در سدد نجات پروسه هستیم از تقلب.”

او به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داد که اگر به بازشماری آرا‌ را در غیاب ناظرین “تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی” ادامه دهد دست به “اقدامات مسالمت‌آمیز” خواهند زد.

این نامزد انتخابات افغانستان تاکید کرد که بازشماری آرا از سوی کمیسیون انتخابات خلاف قانون اساسی است و او نتیجۀ این بازشماری را نمی‌پذیرد.

آقای عبدالله گفت برای “پاک‌سازی آرای پاک از ناپاک” تا اخیر ایستادگی خواهد کرد و نتایج انتخابات را در صورتی خواهد پذیرفت که”تنها” بر اساس آرای مردم افغانستان اعلام شود.

او همچنان افزود: “ما طرف دار بحران نیستم و اگر خدا ناخواسته کشور به بحران رفت مسوولیت‌اش به …تیم “دولت‌ساز” خواهد بود”.

تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی تا اکنون در مورد این اظهارات آقای عبدالله واکنش نشان نداده است.

دیروز کمیسیون انتخابات افغانستان بازشماری آرای ۸هزار ۲۵۵ محل را در ۳۴ ولایت آغاز کرد و مسوولان این کمیسیون به صدای امریکا گفته اند در صورتی‌که ناظرین ستاد‌های انتخاباتی در شمارش آرا حاضر نشوند، کارمندان این نهاد کار شان در غیاب ناظرین ادامه خواهند داد.