طوفان‌ و برف ‘بی‌سابقه’ گذرگاه سالنگ را بست

گفته می‌شود که صدها مسافر و خودرو در دو طرف این مسیر گیر مانده‌اند.

نگاه نو_ این گذرگاه ۹ ولایت شمالی افغانستان را به کابل وصل می‌کند
اداره “حفظ و مراقبت سالنگ‌ها” در افغانستان می‌گوید به دلیل طوفان و برفباری‌های سنگین، گذرگاه استراتژیک سالنگ که ۹ ولایت شمالی را به کابل، پایتخت، وصل می‌کند، از چهار روز به این سو به روی رفت و آمد بسته شده است.

عبدالبصیر حبیبی، رئیس حفظ و مراقبت سالنگ‌ها در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، وضعیت پیش آمده را “سخت” خواند و گفت این وضعیت در بیست سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

او می‌گوید که حتی سازمان‌های هواشناسی وضعیت پیش آمده را پیش‌بینی نکرده بودند.

برف و طوفان باعث بسته شدن گذرگاه استراتژیک سالنگ شد
قرارداد طرح گذرگاه جدید در مسیر سالنگ افغانستان امضا شد
گذرگاه استراتژیک سالنگ به شمال افغانستان باز شد
اما به گفته وی، این حالت تاکنون تلفات مالی و جانی نداشته و در نخستین روز با آغاز طوفان، گروه نجات در منطقه تمام وسایط نقلیه مسافربری و باربری را به نقاط امن انتقال دادند.

به گفته آقای حبیبی، تاکنون در این منطقه در بیش از ۴۵ مورد برف‌کوچ (بهمن) آمده، ضخامت برف به دو و نیم متر رسیده و درجه هوا منهای۳۰ درجه است که سبب یخ بستن خودروها می‌شود.

او می‌گوید که عملیات پاکسازی در محل ادامه دارد اما سردی هوا و طوفان‌های پیهم مانع کار آنها می‌شود.

با آنهم او وعده می‌سپارد که به محض کم شدن طوفان، در ظرف شش ساعت این گذرگاه مهم را به روی رفت و آمد باز کنند.

بخشی از گذرگاه سالنگ افغانستان به دلیل درگیری مسدود شد
تصادف در گذرگاه سالنگ جان ۱۴ نفر را گرفت
این مقام دولتی از گیرماندگان در دو طرف تونل سالنگ می‌خواهد صبور باشند

او می‌گوید: “حادثه چند سال پیشتر در همین ماه دلو/بهمن و همین شب و روز بود. وضعیت غیرقابل تصور است؛ خارج از حالتی که پیش بینی می‌شد. مردم حوصله کنند که مسئله تکرار نشود … این را پیش بینی نکرده بودیم در بیست سال سابقه نداشته است.”

در تاریخ ۱۹ دلو/بهمن ۱۳۸۸ طوفان شدیدی در مناطق جنوبی سالنگ رخ داد و همزمان برف‌کوچ بزرگی سرازیر شد که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۹۰ نفر و زخمی شدن حدود ۲۰۰ نفر دیگر شد. این رویداد انتقادهای زیادی را متوجه نهادهای مسئول کرد.

گذرگاه سالنگ، مسیری در حدود ۱۱۰ کیلومتر است که از تونلی با طول ۲.۷ کیلومتر می‌گذرد و در ارتفاعات سلسله کوه‌های هندوکش، با حدود سه هزار و چهارصد متر ارتفاع از سطح دریا در یکی از بلندترین قله‌های جهان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شد.

این گذرگاه ۹ ولایت شمالی افغانستان را به کابل وصل می‌کند و کالاهای وارداتی کشورهای آسیای میانه نیز از این مسیر به کابل و شهرهای جنوبی افغانستان می‌رسد.