طالبان رفتن ملابرادر به قطر را برای شرکت در روند صلح تأیید کرد

منابع نزدیک به گروه طالبان، تأیید می‌کنند که ملاعبدالغنی برادر، یکی از رهبران این گروه برای اشتراک در روند صلح افغانستان،به قطر رفته است.

نگاه نو_ ملاغنی برادر، دو ماه پیش همزمان با آغاز تلاش‌های ایالات متحده برای کشانیدن طالبان به میز گفت‌وگوها و سفر زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، به پاکستان از یک زندان در پاکستان آزاد شد.

در همین حال، شیخ محمد بن عبدالرحمان آلثانی، وزیر خارجۀ قطر می‌گوید که دوحه یکجا با واشنگتن در روند صلح افغانستان کار می‌کند و وجود دفتر سیاسی طالبان در قطر یکی از نمونه‌های تلاش‌های قطر در روند صلح افغانستان است.

منابع نزدیک به گروه طالبان نیز، تأیید می‌کنند که ملاعبدالغنی برادر، یکی از رهبران این گروه به قطر رفته است.

این منابع، می‌گویند که تاکنون در بارۀ چگونگی عضویت ملابرادر در چارچوب هیئت سیاسی این گروه در قطر توافق نشده است، اما در آیندۀ نزدیک اعضای این گروه در این باره تصمیم خواهند گرفت.

ملاغنی برادر، دو ماه پیش همزمان با آغاز تلاش‌های ایالات متحده برای کشانیدن طالبان به میز گفت‌وگوها و سفر زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، به پاکستان از یک زندان در پاکستان آزاد شد.

به گفتۀ منابع، این عضو گروه طالبان با پادرمیانی آقای خلیل‌زاد از زندان آزاد شده است تا روند گفت‌وگوهای صلح را تسهیل کند.

شورای عالی صلح، نقش ملابرادر را در گفت وگوهای صلح بسیار مهم می‌داند و از طالبان می‌خواهد که هیئت گفت وگوکنندۀ شان را با حکومت افغانستان، مشخص بسازند.

سیداحسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح در این باره گفت: «نقش ملا برادر به مراتب مهم است و آرزو داریم که به زودی چنین نقشی را بازی بکند که اعتمادسازی در سطح رهبری شان به وجود بیاید و به زودی هیئت مذاکره کنندۀ شان را انتخاب بکنند.»

احتمال جا گرفتن ملاغنی برادر در ترکیب هیئت تصمیم‌گیرندۀ در روند گفت وگوهای صلح خوشبینی‌ها را در میان اعضای مجلس نماینده‌گان نیز افزایش داده است.

اما، ریاست اجراییه، نقش افراد را در روند صلح بسیار مهم نمی‌داند و تغییر در روند صلح را نیازمند تغییر در سیاست‌های پاکستان می‌داند.

ملاعبدالغنی برادر ۴۵ ساله پیش از بازداشت در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان، معاون ملا محمدعمر، رهبر گروۀ طالبان بود. او در زمان حاکمیت طالبان در کابل معاون وزیر دفاع بود و در کنار ملا محمدعمر یکی از بنیان‌گذاران گروه طالبان به شمار می‌رود