طالبان: جنگ با توقف مذاکرات پایان نمی‌یابد/ کابل حامی آتش‌بس دائمی نیست

برخی اعضای پارلمان افغانستان در نشستی از مقامات این کشور خواستند تا در پی تشدید حملات طالبان روند مذاکره با این گروه بطور کامل متوقف شود و تیم مذاکره کننده نیز به کابل فراخوانده شود.

نمایندگان با تاکید بر اینکه طالبان خواستار برقراری صلح نیست تا پذیرش آتش‌بس توسط این گروه، خواستار توقف مذاکرات شدند.

طالبان با انتشار مطلبی در وبسایت این گروه تاکید کرد: «تیم مذاکره کننده اعزام شده از کابل هنوز بطور رسمی وارد روند مذاکرات نشده است و هنوز به‌جای آتش‌بس و دیگر موضوعات اساسی، بر سر فرمایشات دیگر چانه‌زنی می‌کنند».

مطلب می‌افزاید: کابل و بیش‌تر مقامات آن، هرگز حامی آتش بس دائمی نیستند و به همین دلیل همواره برای آتش‌بس موقت سروصدا می‌کنند و برای پایان اساسی جنگ آمادگی ندارند.

طالبان ادامه داد: «پارلمان و مقامات کابل به‌جای آتش‌بس موقت باید در فکر آتش‌بس دائمی باشند؛ جنگ با متوقف ساختن روند مذاکرات پایان نمی‌یابد، بلکه با تقویت این روند و راهنمایی درست تیم مذاکراتی خود می‌توان آتش جنگ را خاموش ساخت».

مذاکرات بین‌الافغانی 22 شهریور آغاز شد اما تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان هنوز بر سر دستورکار مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

براساس گزارش‌ها مانع اصلی آغاز مذاکرات، پافشاری طالبان بر مبنا قرار گرفتن فقه حنفی و نیز توافقنامه قطر در مذاکرات بین‌الافغانی و مخالفت دولت با این مواضع است.