طالبان: تقاضا های جدید امریکا ضیاع وقت است

گروه طالبان به تازگی در ویب سایت خود اعلامیه‌ای شکایت آمیز را نشر کرده است.

نگاه نو_ این گروه گفته، با آنکه در برابر توافق صلح با زلمی خلیلزاد متعهد به کاهش خشونت‌ها شده‌است، اما خلیلزاد خواست‌های نو را مطرح کرده است.

گروه طالبان در مورد این اعلامیه جزئیات بیشتر ارائه نکرده و هم مشخص نساخته که امریکا چه تقاضا های جدید را مطرح کرده است.

در اعلامیه‌ای روز پنجشنبه گروه طالبان آمده که به نظر می‌رسد، واشنگتن “وقت ضایع می‌کند” و تعبیر از کاهش خشونت گفت‌وگوها با سفیر خلیلزاد را متأثر ساخته است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تا اکنون در مورد این اعلامیه‌ای گروه طالبان تبصرۀ نکرده است.

اما متن اعلامیه نشر شده در ویب سایت گروه طالبان با اظهارات سخنگوی دفتر سیاسی آن‌ها در دوحه متفاوت است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه دان چاپ پاکستان گفته بود که به توافق صلح با امریکایی‌ها نزدیک شده‌اند.

او گفته بود شاید موافقتنامه تا پایان ماه جنوری با امریکایی‌ها امضا شود.

سوال اینست که آیا در شرایط امریکا در گفت‌وگوها با طالبان تغییراتی به میان آمده است؟

سمیع یوسفزی خبرنگار آزاد در پاکستان است. او به رادیو آزادی گفت: “گفته می‌شود که در ارتباط به خواست‌های امریکایی‌ها تغییراتی به میان آمده است. امریکایی‌ها می‌گویند، ما کاهش خشونت یا آتش‌بسی را می‌خواهیم که دوامدار باشد و قرارداد خروج نیروهای خود از افغانستان را به طور مشروط امضا می‌کنیم. اینکه طالبان باید با حکومت افغانستان به یک توافق برسند تا پیشرفت‌های بدست آمده در افغانستان از دست نروند. روی این دلیل طالبان خیلی ناراض اند.”

اما حکومت افغانستان پیشنهاد طالبان در باره کاهش خشونت را کافی نه دانسته و مکرراً گفته که طالبان باید آتش‌بس فراگیر را اعلام کنند و پس از آن به مذاکره بنشینند.

همزمان، سازمان عفو بین‌الملل دیروز جمعه در اعلامیه‌ای گفته که پیشنهاد کاهش خشونت به گفته این سازمان “بی مفهوم و مسخره” است.

این سازمان می‌گوید: “هیچ‌گونه حد و اندازۀ خشونت قابل پذیرش نیست.”

عمر وریچ معاون بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، در چنین وضعیتی که بر مردمان ملکی حمله صورت می‌گیرد، چنین یک پیشنهادی “بی مفهوم” است.

او افزود، ایالات متحده و طالبان باید به قوانین جنگ متعهد بمانند و به حملات بر غیر نظامی افغان پایان دهند.