طالبان آمادۀ مذاکرات جدی در دوحه استند’

طالبان می‌پذیرند که آمادۀ پیش‌برد جدی مذاکرات صلح با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در روزهای آینده در دوحه استند.

منابع نزدیک به طالبان به‌طلوع‌نیوز تأیید می‌کنند که این گروه باور دارد در نشست استانبول شرکت می‌کند، اما نتیجه نهایی دربارۀ مذاکرات صلح باید در دوحه به دست آید.

پس از چاشت روز دوم عید (جمعه) هیئت‌های جمهوریت و طالبان پس از یک وقفه طولانی دیداری داشتند.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان بیان داشت: «فکر می‌کنم که این راه را برای شرکت [در نشست] استانبول باز می‌کند که طالبان شرکت خواهند کرد، اما اجندای نشست را در هماهنگی با هیئت جمهوریت خواهند ساخت؛ نه این‌که آجندای امریکا را بحث کنند.»

هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به این باور است که تلاش‌ها در دوحه و استانبول، هردو، در نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح کمک خواهند کرد، اما نیت طالبان را در این مذاکرات مهم می‌داند.

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت: «نشست زمانی معنا پیدا می‌کند که هم اشتراک در سطح تصمیم‌گیرنده باشد و هم نیتی برای صلح وجود داشته باشد.»

از سویی هم، هیئتی به نماینده‌گی از هیئت طالبان در دوحه که رهبری آن را شیخ عبدالحکیم حقانی دارد در بیش از بیست روز گذشته در پاکستان به‌سر می‌برد و دربارۀ چگونگی شرکت در نشست استانبول و خروج نیروهای خارجی از افغانستان با رهبری این گروه در حال رأی‌زنی است.

محمد امین وقاد، معاون پیشین شورای عالی صلح گفت: «پاکستان می‌تواند که نقش داشته باشد تا این‌ها را تشویق و ترغیب کند که به مذاکره بر گردند.»

مذاکرات در دوحه پس از تآخیر در اعلام زمان خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، از سوی طالبان متوقف شده بودند.