شیوع ویروس کرونا؛ کارخانۀ تولید ماسک درهرات به فعالیت آغاز کرد

پس از انتشار ویروس کرونا در ولایت هرات و افزایش قیمت ماسک و برخی لوازم بهداشتی، یک کارخانۀ تولید ماسک در شهرک صنعتی هرات به فعالیت آغاز کرده‌است

نگاه نو_ این کارخانه، روزانه ظرفیت تولید بیش از ۶۰هزار ماسک را دارد و می‌تواند نیازمندی‌های بازار هرات را تأمین کند.

وزارت صحت‌عامۀ کشور، می‌گوید که ماسک‌های تولید شده در این کارخانه از کیفیت خوبی برخوردار استند و می‌توانند نقش مهمی در کاهش انتشار ویروس کرونا در هرات داشته باشد.

فدا محمد پیکان، معاون عرضۀ خدمات بهداشتی وزارت صحت عامه می‌گوید که این کارخانه نگرانی ها از کمبود ماسک را رفع ساخته و ظرفیت تامین نیازمندی‌های هرات را دارد: «کیفیت ماسک‌های تولید شده در این کارخانه با شرایط فوق‌العاده بهداشتی که در هرات اعلام شده مناسب است.»

محمد جاوید شیرزاد، مسؤول این کارخانه نیز بیان داشت: «چون در ولایت هرات بابت انتشار ویروس کروتا حالت فوق‌العاده اعلام شده‌است این کارخانه در سه وقت کاری ظرفیت تولید ۶۰هزار ماسک را در یک شبانه روز دارد. با برخی شفاخانه‌ها و دواخانه‌ها قرارداد داریم که ماسک‌های تولید شده را در اختیار شان قرار می‌دهیم.»

وزارت صحت‌ عامه اعلام کرده‌است که تاکنون یک تن به ویروس کشندۀ کرونا مبتلا شده‌است و فرد بیمار، اخیرأ به شهر قم ایران سفر داشته‌است.

باشنده‌گان هرات از افزایش قیمت ماسک و برخی لوازم بهداشتی در این ولایت انتقاد می‌کنند. به گفتۀ آنان، از هنگام انتشار ویروس کرونا در این ولایت، قسمت ماسک چند برابر شده است.

امید، باشندۀ هرات گفت: «یک ماسک را به بیست افغانی و یک بسته دستکش را به سیصد افغانی خریداری کردم، چند روز پیش قیمت این ماسک ها و دستکش ها بسیار کم بود.»

غلام حضرت حیدری، باشندۀ دیگر هرات نیز افزود: «یک ماسک را به بیست افغانی خریدم و در بازار تا سی افغانی هم می‌دهد. چند روز پیش این ماسک‌ها دانه ده، پنج تا دو افغانی بود.»

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که نهادهای مربوطه بر بازار نظارت دارند و کسانی که لوازم بهداشتی از جمله ماسک را به قیمت بلند به فروش برسانند؛ با آنها جدی برخورد می‌شود.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات گفت: «تیم‌های بررسی تعیین شده و بازار را بررسی می‌کنیم، اجازه نمی‌دهیم که قیمت‌ها در بازار بلند برود و اگر کسی دست به گران فروشی می‌زند مجرم است و با او برخورد می‌شود.»

این نخستین کارخانه تولید ماسک در کشور خوانده می‌شود که هم زمان با انتشار ویروس کرونا در ولایت هرات به فعالیت آغاز کرده‌است.

با ثبت یک رویداد مثبت ویروس کرونا در ولایت هرات قسمت ماسک در این ولایت به شدت افزایش یافته است. انتظار می‌رود که با عرضه تولیدات این کارخانه به بازار هرات، قسمت ماسک در این ولایت یک بار دیگر کاهش یابد.