شواهدی برای اثبات ادعای آزار جنسی گردش‌گر خارجی در واخان بدخشان پیدا نشد

هیأت حقیقت‌یاب حکومتی که برای بررسی ادعای آزار جنسی یک زن گردش‌گر خارجی توسط ولسوال واخان بدخشان گماشته شده بود، گزارش داده است که هیچ گونه اسناد و شواهد کافی را مبنی بر اثبات این ادعا دریافت نکرده است.

نگاه نو_ سیدشاه سقیم، سخنگوی ارگان‌های محلی به روزنامه ۸صبح گفت که گزارش هیأت حقیقت‌یاب از بدخشان به مرکز رسیده و در آن آمده است که هیچ گونه «اسناد، شواهد و قراین» مبنی بر این‌که ادعای آزار و اذیت جنسی توسط ولسوال بدخشان را به اثبات برساند، وجود ندارد.

او گفت که هیأت پس از سفر به ولسوالی/شهرستان واخان با باشنده‌‌گان این ولسوالی و دیگر مقام‌های آن صحبت کرده و گزارش‌‌شان را در این مورد تهیه کرده است.

سخنگوی ارگان‌های محلی اما گفت که تاکنون در مورد سرنوشت ولسوال واخان که وظفیه‌اش به حالت تعلیق درآمده بود، تصمیمی گرفته نشده است.

وظیفه عبدالمعروف خیرخواه، ولسوال واخان ولایت بدخشان در بیست‌وپنجم ماه سرطان امسال به اتهام آزار جنسی یک زن گردش‌گر خارجی به حالت تعلیق درآمده بود.

سیدشاه سقیم در آن زمان به روزنامه ۸صبح گفته بود که به اداره محلی ولایت بدخشان دستور داده شده است تا یک هیأت را برای بررسی این اتهام‌‌ها بگمارد و به زودترین فرصت صحت و سقم این قضیه را روشن کند. اکنون اما این هیأت از عدم وجود اسناد و شواهد کافی در پیوند به این قضیه خبر داده است.

پیش‌تر گزارش شده بود که یک زن گردش‌گر خارجی که گفته شد، آسترالیایی بوده، در جریان امسال از طریق تاجیکستان به ولسوالی واخان بدخشان برای گردش‌گری آمده بود و توسط عبدالمعروف خیرخواه مورد آزار جنسی قرار گفته است. گفته شده است که این زن پس از بازگشت به تاجیکستان با پولیس سرحدی این کشور از دست ولسوال واخان شکایت کرده است و به دنبال آن این خبر رسانه‌ای شد.

واخان در بدخشان به دلیل داشتن طبعیت بکر و زیبا یکی از محل‌های تفریحی و توریستی به حساب می‌رود. این منطقه پس از بند امیر بامیان دومین پارک ملی افغانستان معرفی شده است و دارای جاذبه‌های سرشار گردش‌گری است و همین جذابیت باعث شده است که خارجی‌ها نیز برای دیدن واخان، از بلندای پامیر بازدید کنند .