سینماگر جوان افغان – کانادایی فلم تازه‌ای را روی پرده می‌‌آورَد

مانی ناصری فلم We یا (ما) را به زودی در شهر تورنتو روی پرده می‌آورد.

نگاه نو_ احسان با کوله‌باری از دشواری‌ها، اما با امیدواری‌های تازه از افغانستان، پا به سرزمینی گذاشته است که کانادا نامیده می‌شود، او در این سرزمین پنهاور در تلاش یافتن محبت و عشق در میان گوناگونی فرهنگ‌ها حرکت می‌کند و با ماجراها و دشواری‌های زیادی نیز روبه‌رو می‌شود.
این داستان فلم تازه‌ای از مانی ناصری Mani Nasry کارگردان جوان افغان است که این‌جا در کانادا زنده‌گی می‌کند و با کار جدید سینمایی‌اش، خواسته است تا پاره‌ای از دگرگونی‌های فرهنگی و امتزاج کلتورهای در هم‌آمیخته را با طعم شیرین فرهنگ و احساسات افغانی یک‌جا بسازد.
مانی ناصری فلم We یا (ما) را به زودی در شهر تورنتو روی پرده می‌آورد. و انتظار دارد این بار بتواند تعداد بیش‌تری از افغان‌ها را روی صندلی‌های سالون سینما داشته باشد و آنان را به گردش اندیشه‌های وطنی تصویر شده در فلم دعوت کند.
مانی ناصری در صحبتی گفت که تم و محتوای اصلی فلم نیز در مجموع نشان‌دهنده‌ی دشواری‌هایی است که یک افغان بیگانه با محیط بیرون از زادگاهش روبه‌رو می‌شود و برای یافتن محبت واقعی و انتخاب همسفر زنده‌گی، سرگردان است و دست‌وپنجه نرم می‌کند.
فلم نشان می‌دهد که احسان، قهرمان مرکزی، در جست‌وجوی عشق و محبت با دوشیزه‌های متعددی از فرهنگ‌ها و ادیان مختلف آشنا می‌شود. گاهی دختر یهودی را ملاقات می‌کند، زمانی با دختر چینی آشنا می‌شود، گاهی با دختر فارسی‌زبان ایرانی روبه‌رو می‌شود و این دیدارها و آشنایی‌ها هم‌چنان ادامه می‌یابد. نکته‌ی روشن و با هیجان در فلم این است که دوستی احسان با هیچ یکی از آنان دوام نمی‌آورَد، گاهی او دل این دخترها را می‌شکند و یا گاهی هم این دخترها دل احسان را.
احسان گاهی به این مسأله نیز می‌اندیشد که آیا بهتر است همسفر زنده‌گی‌اش را این‌جا از میان کانادایی‌ها انتخاب کند و یا برگردد به افغانستان و عشق واقعی و دل‌خواهش را از زادگاهش بیابد؟
مانی می‌گوید که این کرکتر نمادی از بیگانه‌گی فرهنگ‌ها است و این که برای مدغم شدن در یک جامعه با فرهنگ‌های متعدد از چی دشواری‌های باید گذشت؟
مانی ناصری در سال ۱۹۸۴، زمانی که سه ساله بود از افغانستان بیرون شد، فارسی بیش‌تر بلد نیست، اما حال و هوای افغانستان را درک می‌کند.
کارهای عقب کمره و بازی نقش در چندین فلم و نمایش، او را به چهره‌ی آشنا در میان سینماگران کانادایی و حتا برخی از سینماگران امریکایی، بدل کرده است.
بازی نقش مرکزی در فلم «Galaxy Donuts» فرصت تبارز بیش‌تر را به وی مساعد ساخت.
وی برای آموزش هنر سینما و پرداختن به کار دایرکتری، در نیویارک و لاس انجلس ایالات متحده امریکا درس خوانده و برنامه‌های جداگانه‌ای نیز در زمینه‌ی فلم و سینما در دانشگاه ریارسن Ryerson University در کانادا داشته است.
فلم (We) در ماه سپتامبر امسال در فستیوال بین‌المللی فلم بمبئی جایزه بهترین «فیچرفلم» را دریافت کرده است.
قرار است در آخرین روز سال جاری میلادی این فلم در فستیوال بین‌المللی فلم در راجستان هند به نمایش گذاشته شود.
این فستیوال از تاریخ بیست و هفتم تا ۳۰ دسامبر برگزار می‌شود.
مانی به عنوان کارگردان فلم We شناخت وسیعی با فلم‌سازان و دیزاینرهای معروف امریکایی و کانادایی دارد. این شناخت منجر گردیده است که دیزاین عنوان فلم را Jay Johnson انجام بدهد. وی قبلاً دیزان عنوان فلم معروف تیتانیک و فلم رقص با گرگ‌ها را نیز ترتیب کرده بود.
در جریان یکی دو سال اخیر در کانادا، میزان فعالیت‌های هنرمندان و سینماگران افغان- کانادایی افزایش چشم‌گیری یافته است.
ماه گذشته فلم «فرماتا» ساخته کنشکا شبان در تورنتو نمایش داده شد. این فلم نیز زنده‌گی مرد افغانی را به تصویر کشیده است که در زمان حاکمیت رژیم تحت حمایت شوروی سابق افغانستان را ترک می‌کند و به کانادا می‌آید.
فلم‌های «حسن» و «کاغذپران سیاه» نیز با نمایش در کانادا، توجه زیادی را به خودشان جلب کردند و تماشاگران افغان و غیر افغان را بیش‌تر به جهش تازه در سینمای افغان‌ها در کانادا، امیدوار ساخت