سفیر آمریکا در کابل: انتصاب‌های‌ اخیر مقام‌های ارشد حکومت ‘سوال‌برانگیز’ است

جان بس، در مصاحبه با تلویزیون طلوع می‌گوید دوره پس از ختم پنج سال کاری رئیس جمهور افغانستان بنا به قانون اساسی یک “دوره ویژه” است و در این دوره حکومت باید محدود به “کارهای اساسی” باشد و نمی‌تواند به “روال عادی قبلی” به کارش ادامه دهد.

نگاه نو_ دوره کاری پنج ساله اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در اول جوزا/خرداد امسال بنا به قانون اساسی افغانستان به پایان رسیده است.

آقای بس گفت: ما از رئیس جمهور و رئیس اجرایی توقع داریم که درک کنند که این یک دوره ویژه است. وقتی دوره تمدید می‌شود نمی‌توانند مانند سال اول و دوم دوره کاری‌شان عمل کنند.

سفیر آمریکا گفت: سوال‌برانگیز است که چرا وزیران و شمار زیادی از مقام‌های ارشد در روزهای پس از ختم دوره کاری رئیس جمهوری تغییر می‌کنند.

در روزهای پس از اول جوزا/خرداد که دوره کاری پنج ساله اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به پایان رسیده، او شمار زیادی از مقام‌های ارشد حکومت را تغییر و تبدیل کرده است از جمله ٧ سفیر و ٣ سرپرست جدید برای وزارتخانه‌ها و چندین معاون وزیر جدید مقرر شدند.

دادگاه عالی افغانستان دوره کاری رئیس جمهور را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ۶ میزان/مهر برگزار شود تمدید کرد. سفیر آمریکا در این مصاحبه همچنین گفت که آمریکا به تصمیم دادگاه عالی افغانستان “احترام می‌گذارد و حمایت می‌کند”.

پیچیدگی قانون درباره پایان کار حکومت وحدت ملی افغانستان
نامزدان انتخابات افغانستان: حکومت سرپرست ایجاد شود؛ ارگ: خلاف قانون اساسی است
دادگاه عالی افغانستان: اشرف غنی تا پایان انتخابات به کارش ادامه بدهد
اما شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌‌ای، ادامۀ کار حکومت وحدت ملی را پس از اول ماه جوزا/خرداد غیرقانونی می‌دانند.

نامزدان رقیب آقای غنی می‌گویند در صورتی که او از نامزدی خود برای ریاست جمهوری انصراف دهد، می‌تواند به عنوانِ “سرپرست حکومت”، پس از اول جوزا/خرداد ۱۳۹۸ کار خویش را ادامه دهد.

شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان ادامه کار حکومت وحدت ملی را پس از اول ماه جوزا/خرداد غیرقانونی می‌دانند
نامزدان رقیب آقای غنی انتصابات و جابجایی‌های گسترده اخیر در کابینه و مقام‌های ارشد حکومت را “سیاسی” و به منظور استفاده در انتخابات ریاست جمهوری می دانند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در جلسه کابینه گفت که بعد از اول جوزا طرز رفتار، روش و اجراآت حکومت باید متفاوت باشد. به گفته آقای عبدالله، “تغییرات اخیر در سطح وزرا یک تصمیم سیاسی تلقی می‌گردد”.

آقای عبدالله: وقتی تغییرات می‌آید، “مردم افغانستان به شمول وزرای مربوط از طریق شبکه‌های اجتماعی خبر می‌شوند”
رییس اجرایی افغانستان گفته است: “من شخصا به حیث رییس اجراییه کشور خجالت کشیدم، وقتی یکی از وزرا وظیفه‌اش ختم شده بود و از من سؤال کرد که شما در جریان هستید و من گفتم نه”.