سفر اعلام نشده رئیس سیا به افغانستان

به بهانه نگرانی‌ درباره توانایی افغانستان برای مبارزه با تروریسم، رئیس سازمان اطلاعاتی امریکا هفته گذشته در سفری اعلام نشده به کابل سفر کرد.

به نقل از آسوشیتدپرس، با افزایش نگرانی‌ها درباره توانایی افغانستان برای مبارزه با تروریسم، رئیس سازمان جاسوسی سیا در سفری اعلام نشده عازم کابل شد.
 به نقل از یک سیاستمدار برجسته، ویلیام برنز برای بررسی اوضاع افغانستان پس از خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از این کشور به کابل سفر کرده است.
یک مقام امنیتی عالی رتبه سابق افغانستان هم که از نزدیک در جریان برنامه این کشور برای مبارزه با تروریسم قرار دارد، گفت، دو واحد از شش واحدی که سازمان سیا آن‌ها را برای ردگیری شبه نظامیان آموزش داده و اداره می‌کرده است، اکنون تحت کنترل دولت افغانستان قرار دارند.
در واشنگتن سازمان سیا از اظهار نظر درباره برنامه رئیس این سازمان و نقش آن در افغانستان خودداری کرد.
در تصمیم گیری این ماه درباره عقب نشینی بدون قید و شرط نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تاکید کرد که هدف کلیدی تهاجم آمریکا به افغانستان که جلوگیری از حملات تروریستی به آمریکا از خاک افغانستان بوده، محقق شده است.
این درحالی است که مقامات ارشد آمریکا درباره خطرات ناشی از خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از افغانستان هشدار داده اند.
به گفته سیاستمدار آمریکایی، برنز هفته گذشته بی سر و صدا به کابل سفر کرد. گفته نشد که برنز در این سفر با چه افرادی دیدار کرد، اما اعلام شد که برخی از گفتگو‌ها درباره آمادگی افغانستان پس از خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از این کشور بوده است.
علاوه بر آنکه برنز به مقامات افغان اطمینان داد که آمریکا به مشارکت در تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.
مقام امنیتی سابق گفت، به اعتقاد وی پس از کاهش حدود دو هزار ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی و هفت هزار سرباز ناتو، توانایی‌های افغانستان برای مبارزه با تروریسم به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
وی افزود، بدون حضور نیرو‌های آمریکایی جمع آوری اطلاعات جاسوسی فنی نیز به شدت آسیب خواهد دید.