سفارت امریکا خواستار حمایت زنان از «روند صلح شدند

سفارت امریکا در کابل از زنان کشور خواسته‌اند تا برای کسب اطمینان از یک روند صلح فراگیر که منعکس‌کننده امید همه افغان‌ها باشد، حمایت کنند.

نگاه نو_ این خواست را کَرِن دیکَر، معاون سفارت امریکا در کابل طی دیداری با شماری از فعالان زن روز یکشنبه، یازدهم حمل/فروردین، در کابل مطرح کرده است. سفارت امریکا در کابل در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشته است که معاون این سفارت با فعالان زن از سراسر افغانستان دیدار و درباره تلاش‌های صلح بحث و گفت‌وگو کرده است. سفارت امریکا در کابل در ادامه نوشته است: «او از زنان خواست تا برای کسب اطمینان از یک روند صلح فراگیر که منعکس‌کننده امید همه افغان‌ها باشد، حمایت کنند.»

این در حالی است که چندی پیش آنجلینا جولی، فعال حقوق پناهنده‌گان و هنرپیشه امریکایی، در یک نشست سازمان ملل متحد خواستار شمولیت زنان در روند گفت‌‎وگوهای صلح افغانستان شده بود. او گفته بود که زنان در افغانستان خواهان مشارکت در گفت‌وگوهای صلح شده‌اند، اما تاکنون در مذاکرات صلح با گروه طالبان به آن‌ها سهم داده نشده است. آنجلینا جولی افزوده بود: «کم‌ترین چیزی که می‌توانم بگویم، این است که سکوت جامعه بین‌المللی در این مورد نگران‌کننده است. صلح و ثبات در افغانستان و در هیچ جای دیگر جهان نمی‌تواند با معامله بر سر حقوق زنان تأمین شود.»

سفارت امریکا در حالی خواستار حمایت از روند صلح با گروه طالبان شده‌ است که مقام‌های این کشور تا کنون پنج‌بار به صورت رسمی با نماینده‌گان گروه طالبان در پیوند به پروسه صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. این دیدارها بدون حضور نماینده‌گان حکومت افغانستان و هم‌چنان نماینده‌گان زنان انجام شده است. مقام‌های امریکایی گفته‌اند که در این نشست‌ها با گروه طالبان در مورد مسایلی که مربوط به امریکا می‌شود، گفت‌وگو کرده‌اند و در مورد موضوعاتی که به افغان‌ها ارتباط می‌گیرد، صحبت نشده است.

پیش از این شماری از فعالان حقوق زن در افغانستان نسبت به عدم حضور زنان در گفت‌وگوهای صلح و نیز از دست رفتن دست‌آوردهای زنان در نتیجه گفت‌وگوهای صلح ابراز نگرانی کرده‌ بودند. فعالان حقوق زن از تکرار تجربه «امارت اسلامی» در افغانستان نگران هستند. با این حال، مقام‌ها در واشنگتن و هم‌چنین کابل بارها اعلام کرده‌اند که دست‌آوردها و آزادی‌های مدنی زنان در جریان گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته نخواهد شد.