سفارت امریکا خواستار تحقیقات درباره کشتار کارمندان ماین‌روبی در بغلان شد

سفارت امریکا در کابل حمله به کارمندان موسسه ماین‌روبی «هلوترست» در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان را «وحشت‌ناک و بی‌معنا» توصیف کرده است.

راس ویلسون، کاردار سفارت امریکا در کابل، روز چهارشنبه، نوزدهم جوزا/خرداد، در یک رشته توییتی این حمله را محکوم کرده و خواهان تحقیقات درباره آن شده است.

افراد مسلح که وزارت امور داخله/کشور گفته است جنگ‌جویان گروه طالبان بودند، ساعت ۱۰:۰۰ سه‌شنبه‌شب به کمپ کارمندان ماین‌روبی در ولسوالی بغلان مرکزی حمله کردند. مرگ ۱۰ ماین‌روب در این حمله تأیید شده است. دست‌کم ۱۴ تن دیگر در این حمله زخمی شده‌اند. این کمپ ۱۰۰ کارمند داشته است.

گروه طالبان دست داشتن خود را در این رویداد رد کرده است. سخنگوی گروه طالبان گفته است که روابط خوب با موسسه هلوبرست داشته است.

با این حال، راس ویلسون گفته است که کارمندان خدمات بشردوستانه و امدادگران تحت حمایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستند.

او ماین‌روبان را از شجاع‌ترین افراد توصیف کرده است. به گفته کاردار سفارت امریکا، ماین‌روبان افغانستان را به یک مکان امن برای زنده‌گی، رشد تجارت، زراعت و لذت بردن از زنده‌گی تبدیل می‌کنند.

ارگ ریاست جمهوری این حمله را به گروه طالبان نسبت داده است. رییس جمهور غنی در این ارتباط گفته است: «طالبان نه تنها کارمندان ماین پاکی، بلکه مساجد، مکاتب، معلمین و محصلین را نیز مورد هدف قرار می‌دهند که این عمل شان سبب تنفر مردم شده و جنایت بشری است که هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد.»

به گفته محمداشرف غنی، طالبان به خاطری کارمندان مای‌پاکی را هدف قرار می‌دهند که آنان شاهراه‌ها، مزارع و روستاها را از ماین‌ها و مواد انفجاری پاک‌سازی و از افزایش تلفات ملکی که از سوی مخالفان مسلح صورت می‌گیرد، جلوگیری می‌کنند.

ریاست شورای عالی مصالحه ملی نیز حمله بر کارمندان ماین‌ پاکی را «تروریستی» خوانده است. عبدالله عبدالله، رییس این شورا، گفته است: «این کارمندان با پذیرفتن جدی‌ترین خطرها و با جان‌بازی تمام برای پاک‌سازی مناطق، از خطر مرگ‌بار ماین و دیگر مواد انفجاری می‌پرداختند. آنان دشوارترین مسوولیت را داشتند و با انجام این مسوولیت جان مردم ملکی را نجات می‌دادند. هدف گرفتن آنان جنایت بزرگ و نابخشودنی است.»

این حمله واکنش‌ها و محکومیت گسترده را در پی داشته است.