سخنرانی غنی در مجمع صلح پاریس: قربانیان کرونا در افغانستان نسبتاً کم بوده‌است

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، در نتیجه اقدامات مختلف حکومت شمار قربانیان ویروس کرونا در افغانستان در مقایسه با کشورهای دیگر نسبتاً کم بوده است.

رئیس جمهور افغانستان اداره‌اش را در مبارزه با ویروس کرونا در حالی موفق خوانده که در زمانی اوج ویروس کرونا در افغانستان، شماری زیاد افغان‌ها از کمبود فرصت معاینات و ضعف در خدمات صحی شکایت داشتند.

آقای غنی در یک پیام ویدیویی به مجمع صلح پاریس گفته است: “در نتیجه پاسخ سریع ما و اتخاذ اقدامات متنوع، میزان مرگ ویروس کرونا در افغانستان در مقایسه با سایر کشورها نسبتاً پایین بوده است. خوشبختانه ما به کانون بیماری همه‌گیر تبدیل نشدیم.”

آقای غنی در این پیغام ویدیویی‌اش از اقدامات اتخاذ شده اداره‌اش در برابر ویروس کرونا یاد کرده و گفته که به مردم در ولایت‌های مختلف نان خشک تقسیم شد و با تطبیق پروژه‌های کوتاه مدت زمینه کار برای شماری فراهم شد.

مجمع صلح پاریس امسال به تاریخ یازدهم تا سیزدهم نوامبر یعنی از روز چهارشنبه تا جمعه همین هفته دایر می‌شود و این بار روی تهدید کرونا و راه‌های مقابله مناسب کشورها با آن صحبت می‌شود.

بر اساس راپورهای وزارت صحت عامه افغانستان ۴۲ هزار قضیه مثبت کرونا در این کشور به ثبت رسیده و حدود ۱۵ هزار و ۶۰ تن از اثر این ویروس جان داده‌اند.

داکتر اکمل سمسور سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، در چند هفته گذشته رقم مبتلایان تازه به کرونا افزایش یافته و مردم باید توصیه‌های صحی را جداً مراعات کنند.

آقای سمسور می‌گوید: “متأسفانه در هفته‌های اخیر واقعات مثبت کرونا روبه افزایش بوده، باوجود آن‌که این‌بار شمار آن زیاد نیست، ولی هفته گذشته در ۳۴ ولایت افغانستان ۶۰۸ واقعه مثبت ثبت شد. خواست وزارت صحت از همه هموطنان این است که با پوشیدن ماسک از گسترش این ویروس جلوگیری شود. اگر ماسک بپوشیم، از رفتن به محلات مزدحم خودداری کنیم و دستان خود را مکرراً بشوییم امکان دارد از گسترش ویروس کرونا در افغانستان جلوگیری کنیم.”

رئیس جمهور افغانستان در اشاره به مشکلات ایجاد شده از اثر کرونا تاکید کرد که همه‌گیری کرونا کاستی‌های موجود در سیستم‌ها را نمایان ساخت که باید برای حل آن اقدام شود.

آقای غنی افزود: “بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» یکی از نادرترین وقایع بیش از حد قرن بوده است. این جهان به هم پیوسته ما را در تلاطم، عدم اطمینان و خطر بی‌سابقه فرو برد. آسیب‌پذیری و کاستی‌های موجود در سیستم‌ها و حالت‌های عادی ما را نمایان کرد. خرابی‌های زیادی در زندگی ما به ویژه در میان مردم فقیر و محروم به میان آورد.”

بیماران ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل
بیماران ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل

در مجمع صلح پاریس در حالی در باره ویروس کرونا صحبت خواهد شد که اروپا و شماری دیگر کشورهای جهان با موج دوم این ویروس مواجه اند. اکثر کشورهای اروپایی قرنطین‌های مجدد وضع کرده‌اند و ارقام تازه مصاب شدگان منبع جدی نگرانی خوانده شده‌است.

شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان تا ناوقت دیشب (۸ نوامبر) به حدود ۵۰ میلیون تن و تعداد قربانیان آن به بیش از یک میلیون و دو صد هزار تن رسیده بود.