سانچارک سرپل در معرض وقوع فاجعه انسانی قرار دارد

شماری از باشندگان ولسوالی سانچارک سرپل هشدار می‌دهند که اگر به مشکلات مردم توجه نشود در آینده‌های نه چندان دور فاجعه انسانی در ولسوالی سانچارک رخ خواهد داد.

نگاه نو_ یک باشنده قریه تُکزار مرکز ولسوالی سانچارک ولایت سرپل که خود را عبیدالله جوان ۲۶ ساله معرفی می کند از افزایش نا امنی‌ها و فقر در این ولسوالی ابراز نگرانی کرده هشدار می‌دهد که اگر مشکل کنونی مردم سانچارک دولت رسیدگی نکند در آینده نه چندان دور یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد.
عبیدالله: به علت جنگ‌های دوامدار اخیر در ولسوالی سانچارک صدها خانواده از این ولسوالی به دیگر شهر‌ها آواره شده و متباقی مردم که در بین جنگ گیرمانده اند در فقر و ناداری بسر می‌برند.

وی می‌افزاید از سوی هم در اثر گسترش ناامنی‌ها و شدت جنگ محصولات زراعتی در سانچارک آسیب دیده و تمام باغ‌های میوه از جمله تاک‌های انگور به کلی خشک شده و در حال از بین رفتن است:

“ولسوالی سانچارک یک ولسوالی زراعتی، باغداری و مالداری است که مردم این ولسوالی در این شب و روز خواب راحت ندارند هر شب جنگ است مردم از کار و بار مانده‌اند. دولت هم در این باره هیچ‌گونه توجه ندارد پس مردم فقیر، بیچاره و نادار شدند.”

عبیدالله در حالی از دولت انتقادمی کند که بگفته وی راه مواصلاتی ولسوالی سانچارک از شش ماه به این‌سو بروی رفت و آمد کارمندان دولتی مسدود بوده و تا هنوز باز نشده است.

عبیدالله هم‌چنان گفت فقر و تنگدستی در ولسوالی آن‌ها شماری از جوانان را وادار به پیوستن در گروه‌های شورشی کرده‌است.

بگفته وی، از این که ولسوالی کوهستانات سرپل با ولسوالی سانچارک همسرحد است زمینه نفوذ شورشیان و جلب و جذب جوانان به صفوف آن‌ها بیشتر فراهم شده‌است.

نقیب الله دقیق ولسوال سانچارک هم در گفتگو با رادیو آزادی امروز تأیید کرد که فقر و نبود امنیت مردم سانچارک را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

اما او ابراز امیدواری کرد که با شکست نیروی ۷۰۰ نفری گروه طالبان امنیت در سانچارک تأمین شود.

نیروهای افغان در ولسوالی ساچارک ولایت سرپل
ولسوال سانچارک گفت که روز گذشته بالای پوسته‌های توپ قلعه این ولسوالی طالبان حملات تهاجمی‌شان را اجرا کردند ولی با دادن تلفات سنگین دست از حمله برداشته عقب نشینی کردند.

ولسوال گفت، از این معلوم می‌شود که رهبری طالبان ولایت سرپل توانایی سقوط ولسوالی سانچارک را ندارند:

“والی نام نهاد طالبان برای سرپل و قوماندان امنیه‌شان به شمول خارجی‌ها قصد سقوط ولسوالی ما را داشتند که خوشبختانه با شکست مواجه شدند و به استقامت قریه‌های لغمان، کچن و قلعه سوخته که قرار گاه‌های اصلی‌شان در آنجا است عقب نشینی نمودند.”

اما طالبان تا هنوز در مورد شکست و عقب نشینی‌شان چیزی نگفته اند.

در همین حال ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل می‌گوید، عملیات پاکسازی از وجود طالبان چندی قبل در این ولسوالی از سوی نیروهای مشترک افغان آغاز شده بود ولی نتیجه چندان مثبت در قبال نداشت.

قرار معلومات سخنگوی والی سرپل تا رسیدن نیروهای تازه نفس از مرکز، عملیات در سانچارک متوقف شده‌است.