زنگ خروج ناتو از افغانستان؛ نیروهای آلمانی از کندز خارج می‌شوند

فرماندهی پولیس/پلیس کندز می‌گوید که بیرون شدن نیروهای جرمنی از افغانستان تاثیر مستقیم روی جنگ در این ولایت نخواهد داشت.

رویترز در گزارش تازه‌ای نوشته که آلمان کاهش حضور نیروهایش را در کندز آغاز کرده است. مکانی که در وضعیت امنیتی نه چندان خوبی به‌سر می‌برد و پیش از این دوبار به دست گروه طالبان سقوط کرده است.

در گزارش نشر شده از سوی رویترز به نقل از سخنگوی فرماندهی عملیات‌های مشترک آلمان آمده که این اقدام آلمان ربطی به گفته‌های اخیر آقای ترمپ مبنی بر کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان ندارد و این اقدام پیش از این در اواخر تابستان از سوی ماموریت حمایت قاطع در کابل برنامه‌ریزی شده بود.

سخنگوی نیروهای آلمانی گفته که این کشور حدود ۱۰۰ نیروی‌اش را از پایگاهی در کندز بیرون کرده است.

آرشیف، نیروهای آلمانی در افغانستان
آرشیف، نیروهای آلمانی در افغانستان

او افزوده‌ اگر در آینده به مشاوران نظامی در این ولایت/استان نیاز پیدا شود آنان از حدود هزار نیروی آلمانی مستقر در مزار شریف به آن‌جا خواهند فرستاد.

در گزارش به گونۀ روشن گفته نشده است که این صد نیروی آلمانی به کجا فرستاده شده‌اند –به پایگاه نیروهای آلمانی در مزار شریف و یاهم بیرون از افغانستان به کشور شان.

در همین حال حق‌نواز حق‌یار فرمانده پولیس ولایت کندز می‌گوید، هرچند آلمان نیروهای افغان را حمایت کرده اما مسوولیت تامین امنیت این ولایت بر عهده نیروهای امنیتی افغان بوده است.

آقای حق‌یار گفت: “ارگان‌های ملی و دفاعی شما هم از اردوی ملی؛ پولیس ملی و امنیت ملی دوشادوش هم دفاع از خاک خود کردند و می‌کنند تا امروز هر عملیاتی را که اجرا کردیم و اجرا می‌کنیم مستقلانه و به کمک مردم بوده‌است.”

ولایت کندز اهمیت ویژه‌یی به نیروهای آلمانی دارد زیرا بر اساس آمار رسمی پس از جنگ جهانی دوم نیروهای این کشور بیشترین تلفات را در کندز داشته اند.

پیش از این انگریت کرامپ کارن بایر وزیر دفاع آلمان به روز سه‌شنبه گفته، این کشور می‌خواهد در روزهای نزدیک جزئیات بیش‌تری دربارۀ بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان بداند تا روشن شود که ایالات متحده امریکا چه شمار نیروهایش را از کدام بخش‌های افغانستان می‌خواهد برون کند، و این کاهش چی تاثیر بر ماموریت نیروهای آلمانی خواهد داشت.

با این همه ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو درسخنرانی ناوقت دیروزش (۲۴ نومبر) در نشست ژنیو گفت که آنان به عنوان بخشی از روند صلح حضور نیروهای ناتو را در افغانستان به میزان قابل توجه تنظیم کرده‌اند اما آنان به آموزش؛ مشورت‌دهی و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد.

به گفتۀ آقای استولتنبرگ آنان تعهد کرده‌اند که نیروهای افغان را تا سال ۲۰۲۴ حمایت مالی کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

استولتنبرگ افزود: ” تشکر از شجاعت و عزم مردان و زنان افغانستان، شجاعت نیروهای ما و سخاوت بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌ها؛ افغانستان راه درازی را آمده است و افغانان نمی‌خواهند به گذشته برگردند. ما در یک مرحلۀ حیاتی قرار داریم و نباید دست آوردهای مان را از دست دهیم. ما نباید اجازه دهیم که افغانستان بار دیگر به لانه هراس‌افگنان بین‌المللی مبدل شود.”

آلمان پس از ایالات متحدۀ امریکا دومین کشوری است که بیشترین نیروی نظامی را به افغانستان فرستاده است.

بربنیاد این گزارش این کشور همین اکنون ۱۲۰۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد.

این کشور در حالی از بیرون کردن نیروهایش در کندز خبر می‌دهد که پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده امریکا گفته بود که تا ماه جنوری ۲۰۲۱ شمار سربازان نیروهای امریکایی را در افغانستان به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد داد.