رونق بازار داورهای گیاهی در هرات

با افزایش تولیدات داروهای گیاهی در ولایت هرات علاقه‌مندی مردم برای استفاده از این داروها بیشتر شده است.

نگاه نو_ داروهایی که به شکل ساده و ابتدایی تولید می‌شوند اما علامندان زیادی دارند.

بسیاری از باشنده‌گان هرات به جای استفاده از داروهای صنعتی به داروهای گیاهی و سنتی روی آورده اند.

پزشکان باور دارند که استفاده از داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی بهتر است و اثر خوبی بر اعضای بدن دارند.

محمد رحیم، باشنده هرات می‌گوید: «از داروهای گیاهی که استفاده کردم الحمدالله حالی صحتم خیلی کامل است و خیلی هم خوب هستم.»

بسم الله، باشنده هرات می‌گوید: «دواهای شمیایی برای آدم ضرر دارد.»

اکنون بیش از پنجاه داروی گیاهی در هرات تولید می‌شوند و برخی از این داروها به بیرون از کشور نیز صادر می‌شوند.

عبدالفتاح، باشنده هرات می‌گوید: «سه سال می شود که از داروهای گیاهی استفاده می‌کنم و خلی ثمرۀ خوبی دیدم و فامیلم هم استفاده می‌کند.»

مسوولان کارخانه تولید داروهای گیاهی می‌گویند که برخی از این داروها را به بیرون از کشور صادر می‌کنند و تلاش دارند تا طب سنتی را در هرات رونق دهند.

فضل‌احمد عطاران، مسوول کارخانه تولید داروهای گیاهی می‌گوید:« بیش از پنجاه نوع عرقیات گیاهی تولید می‌کنیم که خواص درمانی بسیار خوبی دارند و سنت قدیم و طبابت یونانی، طب حکمجی قبلی را ما احیا می‌کنیم.»

پزشکان به این باور استند که استفاده از داروهای گیاهی تاثیر بهتری نسبت به داروهای شیمیایی بر بدن دارد. به گفته‌ی آنان، خطرات جانبی داروهای گیاهی به مراتب از داروهای صنعتی کمتر است.

رضا پاداش، پزشک می‌گوید: «تفاوت شیمیایی و گیاهی این است که آنها عوارض‌های دارند ولی گیاهی ندارند و زمانی بسیار کوتاه‌تری می‌تواند برای بدن تاثیرات مفیدی داشته باشند.»

داروهای گیاهی با استفاده از گیاهان مختلف در هرات تولید می‌شوند. گل لاله در کنار تولید عطر، برای ساخت داروهای مختلف نیز استفاده ویژه دارد، اما بهترین داروهای گیاهی از گیاهانی به دست میایند که در دشت و کوه وجود دارند.