روزهای دشوار قرنطین؛ حکومت به کارگران کمک می‌کند

نگاه نو_ پس از آن‌که حکومت طرح وضع قیود گشت‌وگذار در کابل را تطبیق و به باشنده‌گان پایتخت توصیه کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای سه هفته در خانه بمانند، اکنون مقام‌های ولایت کابل از طرح کمک به کارگران و دست‌فروشان خبر می‌دهند. مسوولان در ولایت کابل می‌گویند که یک طرح کمک به ارگ ریاست جمهوری پیش‌کش شده و با تصویب آن این اداره می‌تواند به شهروندان نیازمند کمک کند.

ناصر مهری، سخنگوی والی کابل، در صحبت با روزنامه ۸صبح تایید کرد که این اداره در نظر دارد در روزهای قرنطین به کارگران روزمزد، دست‌فروشان و کسبه‌کاران، مواد غذایی و پول نقد کمک کند. آقای مهری افزود که بر این اساس، اداره ولایت کابل یک طرح ۵۰۰ میلیون افغانی را به ارگ ریاست جمهوری پیش‌کش کرده که با تصویب شدن آن، این اداره را قادر می‌سازد تا به افراد نیازمند کمک کند.

وی تصریح کرد که این طرح تا اکنون از سوی ارگ ریاست جمهوری تصویب نشده است. او ابراز امیدواری کرد که ارگ ریاست جمهوری هرچه زودتر این طرح را تصویب کند تا روند کمک به کارگران آغاز شود. از سوی دیگر سخنگوی والی کابل بیان داشت که شماری از تاجران نیز تعهد کرده‌اند تا به افراد نیازمند و کارگران روزمزد کمک کنند. او هرچند مقدار کمک را مشخص نکرد اما افزود که شماری از تاجران ملی مقداری مواد غذایی را در اختیار اداره ولایت کابل قرار داده‌اند تا در روزهای قرنطین به کارگران روزمزد، کراچی‌وان‌ها و دست‌فروشان کمک شود.

سخنگوی والی کابل هم‌چنان خاطر‌نشان ساخت که این اداره کارهای مقدماتی برای توزیع کمک‌ها را شروع کرده است. او گفت که این اداره از روز شنبه تلاش کرده است تا تعداد افراد کارگر و کسبه‌کار را در نواحی مختلف شهر کابل شناسایی و مشخص کند. وی افزود که پس از مشخص شدن افراد، این اداره بر اساس میزان درآمد به کارگران پول نقد و یا هم مواد غذایی کمک می‌کند.

از جانب دیگر کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با نشر اعلامیه‌ای از توزیع کمک به افراد کارگر و نیازمند خبر داده است. در این اعلامیه گفته شده است که شمار زیادی از تاجران و خیران تعهد کرده‌اند که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به افراد نیازمند کمک می‌کنند. هم‌چنان در این اعلامیه تصرح شده، تمامی کمک‌هایی که صورت می‌گیرد، چه خصوصی و چه دولتی، باید زیر نظارت والی‌ها، نهادهای مدنی و رسانه‌ها صورت گیرد.

این در حالی است که پیش از این شماری از کارگران و دست‌فروشان گفته بودند که آنان برای این‌که مشکلات اقتصادی‌شان را حل کنند و مواد اولیه برای فامیل‌شان را تهیه کنند‌، مجبور اند قرنطین را نقض کنند و در بیرون برای کار برآیند. آنان معتقد اند تا زمانی که حکومت برای طیف کارگر یک راه‌کار نسنجد، تطبیق طرح قیودات گشت‌وگذار در شهر کابل ناممکن است. آنان از دولت خواسته بودند برای این‌که آنان در خانه بمانند و طرح قیودات گشت‌وگذار را عملی کنند، باید به آنان کمک شود.

حکومت روز جمعه، هشتم حمل، طرح وضع قیود گشت‌وگذار را به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تصویب کرد. بر اساس این طرح، شهر کابل برای سه هفته قرنطین اعلام شد. با تصویب شدن طرح قرنطین تمامی ادارات دولتی به استثنای وزارت صحت عامه و نهادهای امنیتی، سایر ادارات تعطیل شدند و همین‌طور باشنده‌گان پایتخت مکلف شدند که در خانه‌های‌شان بمانند. این طرح در روز نخست اما از سوی باشنده‌گان پایتخت چندان جدی گرفته نشده بود. بازارهای کابل در روز نخست قرنطین هم‌چنان گرم و پرازدحام بود. تردد موترها و گشت‌وگذار شهروندان مانند روزهای عادی در جریان بود. حتا در اول صبح تمامی دکان‌ها باز شده بود. براساس طرح قرنطین به استثنای دکان‌های مواد غذایی و دواخانه‌ها سایر دکان‌ها مسدود اند. سرانجام نیروهای امنیتی دکان‌داران را مجبور کرد تا دکان‌های‌شان را مسدود کنند.

در روز دوم، طرح قیود گشت‌وگذار نسبت به روز اول جنبه عملی پیدا کرده بود و شمار اندکی به سطح شهر برآمده بودند و گشت‌وگذار می‌کردند. هرچند توقع می‌رفت که شهروندان در این روز با هشدارهایی که از سوی وزارت امور داخله و وزارت صحت عامه دریافت کرده بودند، از خانه‌ها‌ی‌شان بیرون نشوند، اما به ‌رغم این هشدارها به بازار برآمده بودند.

براساس معلومات کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در روز دوم نیز شمار زیادی از باشنده‌گان شهر کابل بدون در نظرداشت توصیه‌های صحی، به سطح شهر برآمده بودند و موترهای لینی مانند روزهای عادی به گشت‌وگذار پرداخته بودند. کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در اعلامیه‌اش گفته است که در نهایت نیروهای امنیتی مجبور شده‌اند این موترها را متوقف کنند.

نخسین مورد مثبت ویروس کرونا در پنجم حوت سال گذشته اعلان شد. فرد مبتلا یک مرد ۳۵ ساله بود که از ایران به کشور باز گشته بود. وی پس از این‌که زیر تدوای قرار گرفت، صحت‌یاب و از شفاخانه مرخص شد. پس از آن ویروس کرونا گسترش یافت. در حال حاضر در بیش از ۱۵ ولایت کشور موارد مثبت آن ثبت شده است. براساس آماری که از سوی وزارت صحت عامه نشره شده، هم اکنون به ۱۴۱ مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده است.