رسانه چینی: آمریکا با ادامه یافتن آشفتگی‌ها افغانستان را کنترل می‌کند

یک رسانه چینی نوشت که آمریکا به‌دلیل حفظ منافعش قصد خروج کامل از افغانستان را ندارد و آشفتگی این کشور به آمریکا در کنترل افغانستان کمک می‌کند.

7 اکتبر سال 2001 میلادی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و و پیامد آن کشته و زخمی شدن بیش از 100 هزار نفر غیرنظامی، افزایش سازمان‌های تروریستی، افزایش 50 درصدی فقر و 30 درصدی بیکاری بوده است.

اکنون پس از 19 سال ناکامی، رئیس جمهور آمریکا از تلاش برای خروج کامل از افغانستان می‌گوید اما «سی‌جی‌تی‌ان» می‌نویسد که واشنگتن به دلیل حفظ منافع خویش بطور کامل افغانستان را ترک نمی‌کند.

این رسانه چینی نوشت که در حال حاضر 3 سناریوی محتمل برای آمریکا در افغانستان وجود دارد:

اولین گزینه این است که آمریکا با عمل به وعده‌اش همه نیروهای خود را کاملا خارج کند، اما پس از 19 سال حملات مداوم توسط آمریکا و متحدانش، طالبان از بین نرفته و حتی قویتر شده است؛ آن‌ها نه تنها بیشتر خاک افغانستان را کنترل می‌کنند، بلکه کاخ سفید را مجبور به مذاکره کرده‌اند.

سی‌جی‌تی‌ان افزود که در صورت عقب نشینی کامل ارتش آمریکا از افغانستان براساس توافقنامه قطر، طالبان احتمالاً افغانستان را به طور کامل کنترل خواهد کرد.

براساس این نوشتار، گزینه دوم مدل سوریه است که در آن آمریکا کنترل فقط چند منطقه اصلی را حفظ می‌کند و با اشاره به منابع معدنی در افغانستان نیز نوشت: تا زمانی که آمریکا تمام خاک افغانستان را کنترل نکند نمی‌تواند کنترل موثر اکثر 3 تریلیون دلار منابع این کشور را تضمین کند.

رسانه چینی گزینه سوم را نیز عقب نشینی محدود نظامیان آمریکایی برای حفظ موجودیت دولت طرفدار آمریکا است، اگرچه این طرح افغانستان را در وضعیت تفرقه و آشفتگی نگه خواهد داشت اما این امر به واشنگتن کمک می‌کند تا به کنترل افغانستان ادامه دهد.

سی‌جی‌تی‌ان افزود که آمریکا احتمالاً گزینه سوم را اتخاذ می‌کند و کاهش نیروها و حضور استراتژیک این کشور در افغانستان تحت تاثیر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نخواهد بود.