راه‌یابی دانشجویان هرات به مسابقات دادگاه تمثیلی حقوق بین‌الملل در واشنگتن

نگاه نو_ تیم شش نفری دانشجویان رشته حقوق و علوم سیاسی دانشگاه هرات توانست مقام نایب قهرمانی را از مسابقات سراسری افغانستان «جیسپ» یا دادگاه تمثیلی حقوق بین‌الملل از مرکز کشور به دست بیاورَد.
اعضای این تیم هم‌چنان توانستند جواز حضور در مسابقات بین‌المللی دادگاه تمثیلی حقوق بین‌الملل که در شهر واشنگتن‌دی‌سی برگزار می‌شود را نیز به دست آورند. با این حال اما حالا نگرانی‌ها از کمبود منابع مالی جهت فرستادن این دانشجویان به ایالات متحده امریکا و اشتراک در مسابقات اوج گرفته است. آن طور که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه هرات می‌گوید، تلاش‌هایی برای دریافت منابع دولتی و نهادهای خصوصی آغاز شده و آنان امیدوار اند که وزارت تحصیلات عالی و نهادهای هم‌سو با این وزارت بودجه مشخصی را برای این امر در نظر بگیرند.

پیش از این هم دانشجویان دانشگاه هرات توانستند جواز حضور در رقابت‌های بین‌المللی دادگاه تمثیلی حقوق بین‌الملل کشور انگلستان را به دست آورند، اما بنا بر کمبود منابع مالی و عدم همکاری انگلستان در قسمت صدور ویزا، نتوانستند در آن مسابقات شرکت کنند. دانشگاه هرات به این نظر است که اگر منابع مالی برای فرستادن دانشجویان به ایالات متحده فراهم نشود، احتمال دارد که شانس حضور دانشجویان در دورهای بعدی کمتر فراهم شود.

دریافت جواز حضور در مسابقات واشنگتن‌دی‌سی دانشجویان دانشگاه هرات توانستند با شکست دادن دست‌کم ۱۲ تیم از دانشگاه‌های خصوصی و دولتی افغانستان، نایب قهرمان مسابقات ملی «جیسپ» دادگاه تمثیلی حقوق بین‌الملل در مرکز کشور، مقام نایب قهرمانی را از آن خودشان کنند. این مسابقات با اشتراک ۱۴ تیم در کابل برگزار شده بود و دانشگاه امریکایی افغانستان جایگاه اول را به دست آورد.


راه‌یابی دانشجویان دانشگاه هرات به مسابقات دادگاه تمثیلی حقوق بین‌الملل در واشنگتن
در همین حال دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه هرات در کنار دانشگاه امریکایی افغانستان توانست جواز حضور در مسابقات «جیسپ» را در ماه اپریل سال روان میلادی که در شهر واشنگتن‌دی‌سی ایالات متحده امریکا برگزار می‌شود، به دست آورَد.

محمد مبرور، مربی این دور تیم دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه هرات که برای رقابت با دانشجویان ۱۴ دانشگاه خصوصی و دولتی به کابل رفته بود، می‌گوید که دانشجویان انگیزه زیادی برای رقابت در سطح بالا دارند. به گفته آقای مبرور، از دانشگاه هرات یک تیم شش نفری دختران و پسران با حضور چند استاد دانشکده حقوق به این برنامه اشتراک کرده بودند و توانستند مقام نایب قهرمانی را به دست آورند. آقای مبرور می‌افزاید که این مسابقات همه ساله به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و دانشجویان با اشتراک در آن می‌توانند مهارت‌های زبان انگلیسی حقوقی، تحقیق حقوقی، دفاع و ارائه حقوقی را کسب کنند تا در آینده در قضیه‌های واقعی در پیشگاه دادگاه عالی حقوقی از آن استفاده کنند.

کمک‌های مالی بیش‌تر شود
جمشید نیکجو عزیزی، رییس دانشکده حقوق دانشگاه هرات، در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح به این نظر است که اگر کمک‌های مادی دولتی و نهادهای کمک رسان خارجی و داخلی با دانشجویان همراه شود، آنان می‌توانند با اشتراک در مسابقات بین‌المللی مقام قابل توجه را به دست آورند. آقای عزیزی می‌گوید که برای جلب کمک‌های مالی به چندین اداره دولتی و اداره محلی هرات رفته‌اند اما تا کنون نتوانستند توجه این نهادها را برای پشتی‌بانی مالی جذب کنند. رییس دانشکده حقوق هرات تاکید می‌کند که فرصت اشتراک برای دانشجویان در مسابقات بین‌المللی در شهر واشنگتن‌دی‌سی ایالات متحده امریکا فراهم شده است و در صورت اشتراک در آن، دانشجویان توان مسابقه در سطح بالا را با حریفان جهانی‌شان دارند.

صبوراحمد فیضی، از اشتراک‌کننده‌گان دیگر این دور رقابت‌ها که عنوان بهترین ارائه‌کننده را دریافت کرده، می‌گوید که در جریان این برنامه توانسته مهارت‌هایی در بخش‌های تحقیق‌ حقوقی، نوشتن متن‌های آکادمیک، ترتیب دادن صورت دعوای حقوقی و استدلال مسالمت‌آمیز را فرا بگیرد.

در همین حال وحیده یزدان‌پناه، از دانشجویان صنف سوم رشته حقوق و علوم سیاسی دانشگاه هرات و از اشتراک‌کننده‌گان مسابقه «جیسپ» به روزنامه ۸صبح می‌گوید که طی چهار ماه آماده‌گی موضوعاتی را آموزش دیده‌اند که در گذشته کم‌تر با آن‌ها برخورده بودند.

خانم یزدان‌پناه تصریح می‌کند که این برنامه، جرقه‌ای برای آماده شدن بهتر، جهت ارتقای کیفیت دانشجویان بوده است.

بنا بر گزارش دانشکده حقوق دانشگاه هرات، پیش از این هم دانشجویان توانسته بودند جواز حضور در چنین رقابت‌ها را در انگلستان به دست آورند، اما سفارت بریتانیا برای‌شان ویزا نداد.

گفتنی است که این مسابقات از ۱۰ سال به این طرف به طور سراسری در کشور برگزار می‌شود و دانشجویان رشته‌ی حقوق دانشگاه هرات توانسته‌اند تا کنون سه قهرمانی را در کارنامه‌ی‌شان ثبت کنند.