دیپلومات: آیا معاملۀ صلح می‌تواند افغان‌های بی‌جاشده را به خانه‌های شان برگرداند؟

نشریۀ دیپلومات مطلبی را در مورد صلح افغانستان نشر کرده و در عنوان آن پرسیده که آیا معاملۀ صلح در قطر می‌تواند افغان‌های بی‌جاشده را به خانه‌های شان برگرداند؟

در مطلب آمده که افغان‌ها گفتگوهای صلح را فرصتی بزرگ برای برقراری صلح آبرومندانه و پایدار در افغانستان می‌دانند.

نشریه می‌گوید، افغانستان در حال حاضر بیش از چهار میلیون بیجاشدۀ داخلی دارد که بیش از یک میلیون آن بخاطر آفات طبیعی و متباقی بخاطر جنگ‌ها و درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

اما نشریه با در نظرداشت این که چندان پیشرفتی در گفتگو‌های قطر دیده نمی‌شود، به چند دلیلی پرداخته که ممکن گفتگو‌های صلح نتواند بیجاشده‌ها را به خانه‌های شان برگرداند.

به باور دیپلومات شماری زیادی از بیجاشده‌های داخلی که اخیراً در درگیری‌ها میان حکومت و طالبان مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند همه دارایی شانرا در جنگ از دست داده اند و حتی ممکن برخی‌ها برای برگشت اکنون سرپناهی هم نداشته باشند.

در ادامه می‌خوانیم که برخی بیجاشده‌های داخلی که از جنگ و خشونت شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی در افغانستان فرار کرده اند، ممکن است پس از توافق صلح میان حکومت و طالبان به‌خانه‌های شان بخاطر برنگردند که ممکن تهدید داعش شدت بگیرد و آنها یکبار دیگر مجبور به فرار شوند.

نویسنده پیشنهاد می‌کند که حکومت افغانستان به همکاری سازمان‌های بین‌المللی به‌عوض این که برسر برگشت بیجاشدهای داخلی به خانه‌های شان تمرکز کند، بر ادغام شان در محلات که بیجا شده اند، تمرکز کند.

  • دان

روزنامۀ پاکستانی دان به سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به اسلام آباد پرداخته.

در مطلب آمده که دو کشور در بارۀ سرنوشت مشترک کار می‌کنند.

به باور این روزنامه، افغانستان و پاکستان برای بقای همدیگر نقش حیاتی دارند، با آن هم فضای بی‌اعتمادی میان دو طرف موجود است و باعث شده که دو کشور برهمدیگر اتهام وارد کنند.

دان نوشته که افغانستان و پاکستان باید برای ثبات یکدیگر متحد شوند.

عبدالله عبدالله در سفر سه روزۀ خود به پاکستان با رئیس جمهور، صدراعظم، لوی درستیز و دیگر مقام‌های پاکستانی دیدار کرده و در مورد روند صلح افغانستان و همکاری و حمایت پاکستان در این روند صحبت کرده.