دیده‌بان حقوق بشر خواستار نقش کامل زنان در گفت‌وگوهای صلح شد

دیدبان جهانی حقوق بشر می‌گوید که زنان باید در گفت‌وگوهای صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد، نقش کامل داشته باشند.

این نهاد روز پنج‌شنبه، نوزدهم حمل با نشر گزارشی گفته است، مدافعان حقوق بشر در افغانستان نگرانی دارند که سازمان‌های زنان و قربانیان در گفت‌وگوهایی که در ۱۶ آپریل سال جاری در استانبول برنامه ریزی شده، کنار گذاشته شوند.

هیتر بار ، مدیر موقت حقوق زنان در دیده بان حقوق بشر گفت که به عنوان میزبان کنفرانس افغانستان، سازمان ملل باید اطمینان پیدا کند که زنان در مذاکرات اصلی شرکت می کنند. او افزوده است، مقامات سازمان ملل باید روشن کنند که زنان نباید در بحث‌های جانبی مصروف شوند. به گفته وی زنان باید در تعیین آینده افغانستان نقشی اساسی بازی کنند.

هیتر بار از مقامات ارشد سازمان ملل، سرمنشی، معاون، فرستاده شخصی سرمنشی و رییس هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان خواسته است که برای حضور کامل زنان در گفت‌وگوهای اصلی صلح تعهد دهند.

دیده‌بان حقوق بشر از لیست اشتراک کننده‌گان در نشست مسکو که هدف آن پیش‌برد گفت‌وگوها صلح بود، انتقاد کرده است. این نهاد گفته است که در آن نشست تنها یک خانم به‌نام «حبیبه سرابی» شرگت داشته و متباقی اعضای آن به طور کامل مرد بوده است.

این نهاد گفته است که براساس قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۰۰ میلادی به تصویب رسید، مشارکت برابر و شمولیت کامل زنان در تلاش‌ها که برای حفظ و ارتقای صلح و امنیت تاکید شده، الزامی است.

با این همه دیده بان حقوق بشر در این گزارش خود گفته است که نقش ایالات متحده امریکا در راستای ارتقا ومشارکت کامل زنان در گفت‌وگوهای صلح سازنده است. خانم بار هشدار داده است، در صورتی که دولت افغانستان زنان را از گفت‌وگوهای صلح منصرف کند، امریکا نباید ساکت بماند.

او افزوده است، برای دولت جوبایدن واضح است که زنان افغانستان باید در تمامی گفت‌وگوهای صلح شرکت کنند. او تاکید کرده است که حقوق زنان قابل معامله نیست.

این گزارش در حالی نشر شده که به تازه‌گی کمیسیون مستقل حقوق بشر از حضور کم‌رنگ زنان در گفت‌وگوهای صلح ابراز نگرای کرده بود. شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته بود که برگزاری نشست ترکیه با حضور نخبگان سیاسی مرد موفقیت آمیز نیست و مشارکت سطح پایین زنان در این نشست پذیرفتنی نیست.

وی از اینکه جامعه مدنی و جنبش‌های زنان در چنین نشست‌ها به حاشیه رانده می‌شوند و در رویداد اصلی حضور ندارند، انتقاد کرده بود.