دیدار نمایندگان طالبان با نخست وزیر پاکستان لغو شد

نگاه نو_ طالبان اعلام کردند که سفر نمایندگان این گروه به پاکستان و دیدار آنها با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که قرار بود روز دوشنبه (۲۹ دلو/بهمن) انجام شود، لغو شده است. طالبان درباره دلیل لغو این دیدار اظهار نظری نکرده‌اند.
این گروه قبلا گفته بود که این دیدار به دعوت رسمی پاکستان و به خاطر گفت‌وگوهای صلح میان این گروه و نمایندگان دولت آمریکا در اسلام آباد صورت می‌گیرد.
در اعلامیه‌ای که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، قبلا به رسانه‌ها فرستاده شده بود، همچنین آمده بود که این گروه همچنین “روی روابط دو کشور و مشکلات تاجران افغان در پاکستان صحبت خواهند کرد”.
براساس برخی گزارش‌ها این دیدار به دستور ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان لغو شده، ولی یک مقام طالبان به محفوظ ذبیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی اگر چه در این مورد چیزی نگفت، اما تایید کرد که هیج نماینده‌ای از گروه طالبان به پاکستان سفر نخواهد کرد.
اشرف غنی: حاضریم به طالبان در کابل دفتر نمایندگی بدهیم
طالبان در نشست مسکو: قانون اساسی افغانستان اعتبار ندارد
طالبان در مسکو؛ دولت افغانستان به سازمان ملل ‘شکایت کرد’
وزیر خارجه آمریکا: تا تامین صلح، اتحاد نظامی افغانستان و آمریکا برقرار است
روز گذشته دولت افغانستان به خاطر برنامه سفر اعضای تحریم‌شده گروه طالبان به پاکستان، رسما به سازمان ملل متحد شکایت کرد.
نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در نامه‌ای به کمیته تحریم‌های شورای امنیت گفت که پاکستان درباره قصد خود برای میزبانی از نمایندگان طالبان با دولت افغانستان مشورت نکرده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته آمریکا خواهان مذاکرات مستقیم میان طالبان و دولت افغانستان است
دولت افغانستان می‌گوید ۹ تن از اعضای هیأت مذاکره‌کننده این گروه که قرار بود به پاکستان سفر کنند، در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند.
هفته پیش نمایندگان گروه طالبان و شماری از سران احزاب و فعالان سیاسی افغانستان در مسکو، پایتخت روسیه دیدار کردند.
طالبان تا کنون چهار بار با هیأت آمریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد، نماینده این کشور برای صلح افغانستان دیدار کرده‌اند.
دولت پاکستان از روند گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان ابراز حمایت کرده و گفته که زمینه این گفت‌وگوها را، این کشور فراهم کرده است.
در همین راستا، پاکستان حدود سه ماه پیش ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان را به درخواست زلمی خلیلزاد از زندان این کشور آزاد کرد و حالا او به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی طالبان در قطر تعیین شده است.

قرار است نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در ۲۵ فوریه در دوحه پایتخت قطر دیدار کنند
گفت‌وگوها درباره صلح افغانستان میان آمریکا و طالبان در حالی ادامه دارد که نمایندگان دولت افغانستان درآن شرکت ندارند، زیرا گروه طالبان گفته حاضر نیست با “دولت کابل” مذاکره رودررو کند.
اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دو روز پیش اعلام کرد که برای “ایجاد اجماع روی صلح” جرگه مشورتی صلح برگزار خواهد کرد.
قرار است این “نشست بزرگ” در ماه حوت/اسفند سال جاری برگزار شود.
زلمی خلیلزاد، گفته که آمریکا خواهان آن است تا گروه طالبان مستقیما با دولت افغانستان مذاکره کند. او ابراز امیدواری کرده که یتا پیش از برگزاری انتخابات در ماه ژوئیه/جولای “یک توافق صلح” به‌دست بیاید.