دستور رهبر طالبان برای محافظت مردم در روزهای عید

رهبر طالبان روز پنج‌شنبه (۱۷ اسد/خرداد) در پیام‌اش به مناسبت عید قربان به اعضای این گروه دستور داده‌است که برای محافظت ازمردم در روزهای عید، تمامی اقدامات لازم را انجام دهند.

نگاه نو_ ملا هبت‌الله گفته‌است که هم‌زمان با ادامۀ جنگ از سوی طالبان، تلاش‌های سیاسی این گروه نیز شدت گرفته‌اند و هدف از آن به گفتۀ او پایان دادن به اشغال افغانستان است.

او به زیردستان‌اش همچنان دستور داده‌است که برای محافظت از پروژه‌های عام‌المنفعه، ثروت و دارایی ملی تلاش کنند.

او در ادامۀ پیام‌اش به امریکاییان می‌گوید که اکنون طالبان روند صلح را با جدیت به پیش می‌برند و امریکا نیز باید این روند را “صادقانه” به پیش ببرید، تا گام‌های مؤثری به سوی حل معضل کشور برداشته شوند و فاجعۀ ۱۸ساله پایان یابد.

اما با این هم، رهبر طالبان افزایش بمباران و “اظهارات ضد و نقیض” مقامات نظامی و سیاسی امریکا را چیزهایی می‌داند که به گفتۀ او سبب “نگرانی و شک” دربارۀ این روند صلح و اراده در این باره شده‌است.

گفته می‌شود که در هشتمین دور گفت‌وگوها در قطر، نماینده‌گان امریکا و طالبان در زمینۀ توافق ازبهر زمان بندی خروج نیروهای خارجی به پیشرفت‌های چشم‌گیری رسیده‌اند و اکنون گروه‌های کاری امریکا و طالبان دربارۀ کارشیوۀ چگونگی عملی شدن توافق‌نامۀ صلح رأی‌زنی دارند.

زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، درهشتمین دور گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر یکی از مهم‌ترین بحث‌ها بوده‌است.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه افغانستان گفته‌است که تاکنون رأیزنی‌ها دربارۀ مکان برگزاری نشستی‌که قرار است میان هیئت افغانستان و نماینده‌گان طالبان برگزار شود، نهایی نشده‌است.

صبغت احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که رأی‌زنی در این باره ادامه دارد: “به‌زودی مکان [نشست] نهایی می‌شود و پس از آن‌که نهایی شد طبیعتأ هردو تیم در همان کشوری که مکان مشخص می‌شود ملاقات می‌کنند و گفت‌وگوها روی صلح افغانستان ادامه پیدا می‌کند”.

در همین حال، منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح، می‌گویند که ملابرادر با چند تن از اعضای دیگر طالبان از قطر به ازبیکستان رفته‌اند و احتمال دارد که نشستی دربارۀ صلح افغانستان در سمرقند برگزار شود.

هم‌زمان با این، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که در دوحه بود، به هند رفته‌است.