درخواست آمریکا از طالبان برای حضور موقت نظامی در افغانستان

در حالی که بر اساس توافقنامه قطر همه نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند، منابعی به رسانه‌ها در افغانستان گفته‌اند که آمریکا از طالبان خواسته تا با تمدید حضور نیروهایش موافقت کند.

منابعی به رسانه‌ها در افغانستان گفته‌اند که آمریکا از طالبان خواسته است تا با تمدید حضور سه تا شش ماه نیروهای این کشور موافقت کند.

این منابع به طلوع گفته‌اند که طالبان تاکنون دربارۀ تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، تصمیم نهایی را نگرفته‌ است.

بر اساس توافقنامه قطر بین آمریکا و طالبان، همه نیروهای خارجی باید در ماه می سال جاری میلادی خاک افغانستان را ترک کنند.

با این حال، گفته می‌شود که طالبان خواستار آزادی هفت هزار زندانی این گروه است و بر خروج سران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل نیز تاکید دارد.

«فیض‌محمد زلاند» استاد دانشگاه کابل نیز گفته است آمریکایی‌ها تقاضای تمدید حضور نظامی را دارند اما طالبان بر عملی شدن توافقنامه دوحه تاکید می‌کند.

حدود دو هفته قبل نیز دو منبع آگاه درباره روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به «ان‌بی‌سی نیوز» گفته بودند که جو بایدن در گفت‌وگو با اعضای تیم امنیت ملی آمریکا با اقدامات وزارت دفاع برای حفظ نیروها در افغانستان تا فراتر از اول ماه می مخالفت کرده است، اما ترغیب شده که تمدید 6 ماهه حضور نیروها را بررسی کند.

براساس این گزارش، ارتش آمریکا چندین گزینه از جمله خروج کامل نیروها تا اول ماه می، حضور نیروها در افغانستان به مدت نامحدود یا حفظ نیروها در افغانستان به مدت تعیین شده توسط بایدن را ارائه کرده است.

از سوی دیگر طالبان همواره هشدار داده است که اگر آمریکا توافقنامه قطر را به تاخیر بیندازد و یا نقض کند این تصمیمی اشتباه خواهد بود و حملات علیه نیروهای این کشور از سرگرفته می‌شود.

«ذبیح‌الله مجاهد» سحنگوی طالبان گفته بود: «اگر آن‌ها این پیمان را نقض کنند، ما نیز وظیفه داریم که یک کشور آزاد داشته باشیم، ولی اگر آن‌ها به روش مسالمت‌آمیز به ما اجازه آزادی نمی‌دهند، ما به وسیله جنگ کشور خود را آزاد خواهیم کرد».