دانش: موضوع مهاجرین نباید به مسأله سیاسی و عامل فشار به حکومت افغانستان مبدل شود

معاون دوم رییس‌جمهور در نشستی در پاکستان گفت که استفاده سیاسی از کمپ‌های مهاجرین افغان در پاکستان باعث تداوم بی‌ثباتی در افغانستان شده است.

نگاه نو_ محمدسرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در نشستی به مناسبت چهلمین سال میزبانی پاکستان از مهاجران افغانستان گفت که در چند سال گذشته از مهاجرین افغان در پاکستان استفاده سیاسی صورت گرفته و این مورد باعث ادامه بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان شده است.

او تصریح کرد: “متأسفانه گروه‌هایی از مخالفین دولت افغانستان در پاکستان از میان مهاجرین دست به سربازگیری زدند و در حقیقت از کمپ‌های مهاجرین برای خود پناه‌گاه و آموزشگاه ساختند و در همین کمپ‌ها علیه دولت مشروع افغانستان، دست به تبلیغات زدند و جنگ‌های تخریبی و تروریستی را بر ضد دولت مشروع افغانستان آغاز کردند و این وضعیت باعث شد که خشونت‌ها و بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها در افغانستان تااکنون تداوم پیدا کند. در حقیقت در این مرحله، از پناهگاه، استفاده سیاسی صورت گرفته است.”

آقای دانش با صراحت اعلام کرد که کشورها نباید از مسئله مهاجرین استفاده سیاسی کنند.

معاون دوم رییس جمهور در ادامه گفت: “موضوع مهاجرین نباید به یک مسأله سیاسی و یک عامل فشار بر حکومت افغانستان تبدیل شود و مهاجرین ما نباید به خاطر مسایل سیاسی مورد بی مهری و فشارهای بی جا قرار گیرند و حقوق بشری آنان تلف شود.”

او همچنان به خروج داوطلبانه مهاجرین اشاره نموده و گفت: “عودت باید داوطلبانه باشد و نه اجباری و به صورت اخراج کتلوی از مرزها چون اخراج اجباری، به پایداری پروسه عودت آسیب می‌زند و ثانیا عودت باید تدریجی بوده و تقسیم اوقات منظم داشته باشد و ثالثا در میان مهاجرین ما یک گروه بزرگی از افرادی هستند که صاحب دانش و تخصص و سرمایه هستند، باید به آنان اجازه داده شود که به صورت قانونی، دانش و سرمایه و کسب و کار خود را به افغانستان انتقال دهند.”

از سویی هم، انتونیو گرترش دبیرکل سازمان ملل متحد دراین نشست بر عودت مصئون مهاجران به افغانستان تأکید نمود.

او افزود: “می‌خواهم تاکید نمایم که راه حل پایدار برای مهاجرین، برگشت داوطلبانه و مصوون آنان به کشور مبدا است. ما یکجا با منطقه برای برگشت داوطلبانه مهاجرین و ادغام پایدار آنان به جامعه افغانستان کار می‌کنیم.”

صلح و جنگ

معاون دوم رییس جمهور دراین نشست همچنان گفت که دولت افغانستان از مذاکران میان افغان‌ها حمایت می‌کند.

آقای دانش اما تأکید کرد که صلح در افغانستان بدون مشارکت پاکستان، ناممکن می‌باشد. “دولت پاکستان باید در ایجاد صلح با ما شریک باشد. می‌خواهم صادقانه بگویم ما بدون مشارکت پاکستان و سهم‌گیری و همکاری دولت پاکستان، نمی‌توانیم به صلح دست پیدا کنیم.”

او همچنان بر قطع همکاری طالبان با دیگر گروه‌های افراطی اشاره نموده و افزود: “اگر طالبان پایگاه‌ها و پناهگاه‌های خود و رابطه خود با سایر گروه‌های افراطی و تروریستی را همچنان حفظ کند، هرچند آتش‌بس هم شود صلح پایدار به دست نخواهد آمد. مردم ما خواستار ختم بنیادی خشونت استند و صلح تنها یک وسیله برای ختم خشونت است.”

بااین حال، نخست وزیر پاکستان برحل بحران افغانستان از راه مذاکرات تأکید نموده و نیز اطمینان داد که اسلام‌آباد آماده تسهیل روند گفتگوهای صلح است.

عمران خان خاطر نشان کرد: “از زمانی‌که قدرت را به عهده گرفتم، نهایت تلاش کرده‌ام تا از روند مذاکرات صلح پشتیبانی لازم را انجام دهم. چندین بار با آقای خلیلزاد دیدار داشتم. قبلا حرف‌هایی وجود داشت که نیروهای امنیتی و حکومت پاکستان سیاست‌های جداگانه دارند، اما اکنون چنین چیزی نیست. هرآنچه در گذشته بود مربوط گذشته می‌شود.”