دانش: طالبان اگر به فکر انحصار قدرت باشند با مقاومت قوی‌تر از گذشته روبه‌رو می‌شود

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، می‌گوید که اگر طالبان به فکر به اصطلاح «فتح و حاکمیت انحصاری» خود باشند، مقاومت در برابر این گروه این بار به مراتب شدیدتر و گسترده‌تر از دوره مقاومت قبلی خواهد بود.

معاون دوم ریاست جمهوری این مطلب را روز جمعه، دوم عقرب/آبان به مناسبت یادبود از درگذشت قربانعلی‌ عرفانی، حکیمی، یوسف واعظی و مصطفی اعتمادی از چهره های سیاسی کشور مطرح کرد. مراسم گرامی‌داشت از این چهره‌ها پیش از چاشت روز جمعه در مسجد باقرالعلوم در غرب کابل برگزار شده بود.

دانش در این مراسم گفت: «افغانستان کنونی نه افغانستان زمان نجیب است و نه افغانستان زمان حکومت مجاهدین… طالبان بدانند که می‌توانند کشتار مردم و تخریب کشور را ادامه بدهند و نام آن را هم جهاد بگذارند، اما از این طریق به هیچ صورت به آرزوهای خام خود نمی‌رسند.»

سرور دانش در این نشست گفت که صلح به خواست همه‌گانی تبدیل شده است. او از جانب دیگر تأکید کرد که دولت انتظار دارد تا گروه طالبان از «زمان‌کشی و انسان‌کشی» دست بردارند و با پذیرش آغاز مذاکره، آتش‌بس کنند.

به گفته او، مذاکره و تشدید جنگ یک تناقض آشکار در روی‌کرد طالبان و نشانه‌ای این است که طالبان می‌خواهند در پوشش تداوم مذاکره به فکر فتوحات نظامی باشند اما این اندیشه یک خیال باطل و محال است.

معاون دوم ریاست جمهوری، مدیریت افغانستان را تنها از طریق دموکراسی امکان‌پذیر دانست و افزود که حکومت از طریق زور و بدون مشارکت و رضایت مردم ناممکن و غیرعملی است.

به گفته او، هر کسی یا گروهی که به فکر حکومت انحصاری و حذف دیگران باشد در خیال باطل خواهد بود.

سرور دانش گفت که در شرایط حساس کنونی هر کس و هر حلقه‌ای که طرح دیگر و راه دیگری را مطرح می‌کنند و یا به طرح‌های «خام و خیالی» و یا وعده‌های کشورهای دور و نزدیک دل بسته‌اند بدانند که این راه‌ها به ترکستان می‌انجامد و باعث بدبختی کشور و مردم می‌شود.

او تجربیات فروپاشی دوره‌های امان‌الله خان، داوودخان، دوره نجیب و مجاهدین را مایه عبرت عنوان کرد و گفت که مردم دیگر تاب و توان فروپاشی، سقوط و گسست را ندارند.

معاون دوم ریاست جمهوری از مردم خواست که از نظام جمهوری دفاع و حمایت کنند. او هرچند به کاستی‌های حکومت و نظام اذعان کرد.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در این محفل سخنرانی کرد. طبق اعلام، دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری، محقق، حمایت از نظام جمهوریت و مردم‌سالاری را وظیفه همه مردم افغانستان و به خصوص رهبران سیاسی خوانده است.

دفتر معاون دوم ریاست جمهوری به نقل از محقق نوشته است: «من آماده هستم که با جان و مال و تمام توان خود از نظام جمهوریت و ارزش‌های کنونی دفاع و حفاظت کنم.»

محقق از رییس جمهور غنی خواسته است که برای حفظ و بقای جمهوریت و مردم‌سالاری مقتدرانه‌ ایستاده‌گی کند و مردم در این مسیر از او حمایت خواهند کرد.

محمد محقق از عبدالله عبدالله نیز خواسته است که در پروسه صلح در حمایت از نظام جمهوریت و قانون اساسی استوار بایستد و نباید بلغزد.

محقق به مردم اطمینان داده است که با خروج امریکا، ارتش مقتدر، نیروهای امنیتی و رهبران سیاسی برای حفاظت از نظم جمهوریت مقتدرانه از مردم در برابر خشونت‌طلبان دفاع می‌کنند.

این مواضع در حالی اعلام می‌شود که مذاکرات به کندی در دوحه جریان دارد و هیأت دولت و طالبان وارد مذاکرات اصلی نشده‌اند. هم‌زمان با این، جنگ نیز تشدید یافته است.