دانش: دولت موقت به معنی فروپاشی نظام است؛ خلیلزاد: سفرم به کابل پربار بود

محمد سرور دانش٬ معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به مطرح شدن “دولت موقت” برای صلح با طالبان از سوی برخی چهره‌های سیاسی گفت، هیچ طرحی نباید در غیاب دولت این کشور و بدون در نظر گرفتن منافع ملی “تنها بر اساس خواست خارجی‌ها” مطرح شود.

آقای دانش که در مراسم بیست و ششمین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری٬ رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در کابل سخنرانی می‌کرد تاکید کرد که هر نوع طرحی باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی کشور مطرح شود و نه به قیمت فروپاشی نظام و لغو قانون اساسی.

او افزود که به این دلیل طرح دولت موقت را یک نوع “عقبگرد و به معنی فروپاشی نظام کنونی” می‌داند.

آقای دانش در حالی از مخالفت با “دولت موقت” حرف زده است که با سفر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به کابل و دیدار او با چهره‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی گزارش‌هایی از مطرح شدن “دولت انتقالی صلح” برای پیشرفت روند صلح از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

آقای دانش حکومت موقت را به معنی فروپاشی نظامی دانست
توضیح تصویر،آقای دانش حکومت موقت را به معنی فروپاشی نظام دانست

با پایان یافتن سفر سه‌روزه آقای خلیلزاد در کابل، در بیانیه‌ای که از سوی سفارت آمریکا در کابل منتشر شده آمده است که تلاش نماینده آمریکا تسریع روند صلح و یافتن راه حل سیاسی نظام افغانستان با طالبان و یک آتش‌بس دایمی بوده است.

آقای خلیزاد هم در رشته‌توییتی سفر سه‌روزه‌اش در کابل را جمع‌بندی کرده آن را “پربار” خوانده و گفته در این مدت با گروه‌های مختلف از جمله مقام‌های دولتی، چهره‌های سیاسی و اجتماعی، فعالان زن در مورد وضعیت افغانستان و روند صلح مشورت، بحث و گفتگو کرده‌اند.

نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان گفته که در این دیدارها در مورد گزینه‌های مختلف برای آینده سیاسی افغانستان بحث کرده است. او اضافه کرده است که در این جریان شاهد “حمایت گسترده برای لزوم تسریع روند صلح عادلانه و پایدار” بوده است.

اما معاون دوم رئیس‌جمهور اشرف غنی امروز گفت که بهترین راهکار صلح پایدار، مشارکت عادلانه و همه جوانب به شمول گروه طالبان در نظام “جمهوری اسلامی افغانستان” و برگزاری انتخابات است. او اما تاکید داشت که تعیین سرنوشت سیاسی مردم به جز از طریق انتخابات عمومی از هیچ طریق دیگری مانند دایر کردن مجلس “اهل حل و عقد” و مشابه آن امکان پذیر نیست و بدون انتخابات این کشور به بحران عمیق‌تر دیگری فرو خواهد رفت.

‘صلح شتاب بیشتر خواهد گرفت’

محمد یونس قانونی٬ معاون پیشین رئیس جمهوری و از چهره‌های سیاسی نیز در مراسم سالگرد مزاری گفت که صلح عجولانه می‌تواند به جنگ نیابتی دیگر در افغانستان منجر شود.

او گفت برای فرار از این نوع جنگ٬ صلح باید سه شاخصه داشته باشد: صلح تعریف شده باشد که مردم بدانند چگونه است و پایانش به کجا ختم می‌شود. صلح عادلانه باشد، صلحی که تمام مردم افغانستان در آینه آن خود را ببینند. صلح دایمی و پایدار باشد، زیرا صلح موقت افغانستان را به‌جایی نرساند و در ضمن باید جلو زمینه بازگشت به جنگ از اساس گرفته شود.

آقای قانون تاکید کرد که روند مصالحه با تلاش جامعه جهانی شتاب بیشتر پیدا خواهد کرد و اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی به وجود خواهد آمد.

طالبان خواستار بیعت هستند’

محمد محقق٬ مشاور رئیس جمهوری نیز در این مراسم گفت که طرح‌هایی که توسط هیأت‌ها درباره صلح افغانستان مطرح می‌شود “گنگ” است.

به گفته او صلحی را که طالبان می‌خواهند به معنی تسلیم شدن است. او گفت “یک بار افغانستان قیمت فروپاشی نظام را تجربه کرد و دیگر صلح را به قیمت از دست رفتن تمام دستاوردها و ارزش‌ها نمی‌خواهد و چنین صلحی عاقلانه نیست”.

او تاکید کرد که صلحی را می‌خواهد که در آن ارزش‌های مردم افغانستان، نظام جمهوریت، ارزش‌های قانون اساسی، حقوق زن و حقوق بشر حفظ شود.

آقای محقق توضیح داد که طالبان از رهبران هزاره خواسته که با آنان بیعت کنند ولی این مخالف عقاید شیعیان افغانستان است.

او گفته که دو طرح دیگری را که طالبان مطرح کرده همراهی کردن با آنها در جنگ یا این که هزاره‌ها تا زمانی که طالبان سرنوشت دولت را یک طرفه نکرده بی‌طرف باشند.

مذاکرات مستقیم هیأت‌های افغانستان و طالبان از چند ماه به این طرف در دوحه قطر ادامه دارد اما نتجه ملموسی در پی نداشته است.

اخیراً تلاش‌ها برای تسریع روند صلح افغانستان شدت گرفته است و مباحثی ایجاد شدن یک “دولت موقت انتقالی” برای بیرون رفت از بن‌بست مذاکرات صلح و بهتر شدن وضعیت سیاسی افغانستان مطرح شده است.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا نیز در دیدار با خبرنگاران گفته است که قرار است نشستی بین‌المللی با حمایت سازمان ملل در زمینه سرعت بخشیدن به روند صلح برگزار شود و آقای خلیلزاد نیز قرار است با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کند.