دانشجویان مهاجر می‌توانند همانند گذشته و بدون کانکور و یا خروج از ایران در دانشگاه‌ها ثبت‌نام نمایند

نگاه نو_ سفارت افغانستان در تهران می‌گوید که در ملاقات مسئول علمی و دانشجویی این سفارت با مدیرکل سازمان دانشجویان خارجی وزارت علوم ایران، تفاهم شد که دانشجویان فرزندان مهاجرین مقیم ایران همانند گذشته، بدون کنکور و یا ۶ ماه خروج از ایران، با هزینه شخصی و داشتن پاسپورت معتبر جهت اخذ ویزای تحصیلی‌شان در دانشگاه‌های این کشور ثبت‌نام نمایند.

پیش از این، سازمان امور دانشجویان ایران پیش از این در مکتوبی به دانشگاه‌های این کشور اعلام کرده بود که “اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی برای ورود به دانشگاه باید در آزمون‌های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه آزاد اسلامی و دوره‌های فراگیر پیام نور و بدون آزمون موسسات آموزش عالی شرکت نماید”.
 
در ادامه این مکتوب که در ماه حوت سال گذشته صادر شده، آمده که “این دسته از متقاضیان در صورت علاقمندی برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات دارای مجوز، می‌توانند پس از خروج قطعی از اقامت خانواده و ایران، از کشور خارج شده و بعد از حضور شش ماهه در کشور متبوع به عنوان دانشجوی آزاد ثبت نام نمایند”.
 
صدور این دستور با موجی از نگرانی‌ها و نارضایتی در میان فرزندان مهاجرین در ایران همراه شد که اکنون سفارت افغانستان با مدیرکل سازمان دانشجویان خارجی وزارت علوم ایران در مورد رفع آن، به تفاهم رسیده است.
 
البته این تنها یک بخش از تفاهم‌های جدید سفارت افغانستان در تهران با سازمان دانشجویان خارجی وزارت علوم ایران است.
 
در یک خبرنامه سفارت افغانستان در تهران آمده است: “بر اساس هدایت مقام رهبری سفارت و به منظور تحقق وعده سفارت مبنی بر رفع مشکلات اساتید بورسیه و دانشجویان، آقای جمال انصاری، مسئول علمی و دانشجویی سفارت افغانستان در تهران، روز سه‌شنبه(13 جوزا) با آقای دکتر علیزاده، مدیرکل سازمان دانشجویان خارجی  وزارت علوم ایران در خصوص مسائل امتحانات پایان سمستر فعلی، امتحان جامع و زبان انگلیسی اساتید بورسیه که فعلا در افغانستان حضور دارند، حذف شهریه‌های متغیر دانشجویان افغان که با هزینه شخصی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل می‌باشند، رفع محدودیت ثبت‌نام در دانشگاه‌ها بدون کنکور و یا ۶ ماه برگشت به افغانستان برای فرزندان مهاجرین مقیم ایران با هزینه شخصی، صدور مجوز جهت بازگشت دانشجویان که با خروج و مراجعت به افغانستان سفر کرده بودند، و خانواده‌های‌شان در ایران به سر می‌برند، ارسال ویزای تحصیلی برای اساتید که در آخر سال ۹۸ بورسیه گردیدند و پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی اساتید، ملاقات و گفتگو نمود.
 
انصاری در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از همکاری فوق‌العاده قبلی وزارت علوم ایران جهت بازگشت ۶۵ نفر دانشجویان فرزندان مهاجرین مقیم ایران که جهت اخذ ویزای تحصیلی به افغانستان سفر کرده بودند؛ کلیه مسائل و مشکلات فعلی اساتید بورسیه و دانشجویان فرزندان مهاجرین مقیم ایران را با دکتر علیزاده بررسی و مشترکا به برخی راهکارهای جهت مدیریت مسائل و مشکلات نائل گردیدند.
 

این توافقات به شرح زیر است:
۱- براساس مصوبه ستاد کل مدیریت بحران کرونا؛ کلیه اساتید بورسیه و دانشجویان که فامیل های شان در افغانستان می باشند، تا یک سنبله(شهریور) ۱۳۹۹ و اطلاع ثانوی در افغانستان حضور داشته باشند.
 
۲- اساتید بورسیه و دانشجویانی که فعلا در افغانستان حضور دارند، نگران امتحانات‌شان نباشند:
الف: می‌توانند امتحانات پایان سمستر(ترم)شان را از طریق آنلاین در همین سمستر و یا حضوری در سمستر آینده جداگانه ارائه نمایند؛
ب: اساتیدی که در ولایت‌های دوردست افغانستان حضور دارند و دسترسی به اینترنت و کلاس‌های آنلاین نداشته‌اند، در صورت علاقمندی و تصمیم خودشان می‌توانند سمستر فعلی را حذف نمایند، حذف این سمستر به سنوات بورسیه تحصیلی‌شان محاسبه نمی‌شود و نگران سنوات نباشند؛
ت: با توجه به این‌که امتحانات جامع و زبان انگلیسی از طریق آنلاین ممکن نمی‌باشند، هر وقت که زمینه بازگشت اساتید به دانشگاه‌ها فراهم شد، می‌توانند امتحان جامع و زبان‌شان را حضوری ارائه نمایند؛ وزارت علوم و مسئولین دانشگاه‌ها در خصوص تاریخ بعدی و اخذ امتحانات جامع و زبان با اساتید همکاری فوق‌العاده می‌نمایند و نگران عدم حضور فعلی‌شان در امتحانات(جامع و زبان) نباشند.
 
۳- با توجه به این‌که در زمان قرنطینه کرونا هیچ کلاس حضوری برای دانشجویان برگزار نگردید؛ بر اساس تقاضای کتبی دانشجویان دانشگاه تهران، تفاهم شد که وزارت علوم ایران در تاریخ 17 جوزا طی نامه کتبی از مسئولین دانشگاه‌ها خواهش و پی‌گیری نماید که شهریه‌های متغیر دانشجویان را حذف و از دانشجویان اخذ ننمایند.
 
۴- تفاهم شد که دانشجویان فرزندان مهاجرین مقیم ایران کما فی السابق (بدون کنکور و یا ۶ ماه خروج از ایران) با هزینه شخصی و داشتن پاسپورت معتبر جهت اخذ ویزای تحصیلی در دانشگاه‌های ایران ثبت نام نمایند.
 
۵- اساتید و دانشجویان که فعلا در افغانستان حضور دارند و اعتبار خروج و مراجعت و یا اقامت‌شان ختم گردیده؛ بدون پرداخت جریمه نقدی و با ویزای رایگان فردی و فامیلی بعد از یک سنبله(شهریور) می‌توانند به ایران برگشت نمایند.
 
۶- وزارت علوم ایران و سفارت افغانستان در تهران مشترکا تلاش می‌نمایند که‌ در اولین فرصت زمینه بازگشت دانشجویانی که با خروج و مراجعت به افغانستان سفر کرده بودند و خانواده‌های‌شان در ایران به سر می‌برند، فراهم نمایند.
 
۷- اساتید دانشگاه‌های افغانستان که در سمستر دوم سال ۹۸ بورسیه گردیدند و تا هنوز در دانشگاه‌های ایران ثبت نکردند؛ بورسیه شان تا اول میزان 1399 اعتبار دارد و نگران ارسال ویزای تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه‌ها نباشند.