دادستانی‌ کل به تخلفات پزشکی رسیدگی می‌کند

تفاهمنامه رسیدگی به شکایات و تخلفات پزشکی میان وزات بهداشت و دادستانی کل افغانستان به امضا رسید.

نگاه نو_ تفاهمنامه رسیدگی به شکایات و تخلفات پزشکی میان وزات بهداشت و دادستانی کل افغانستان به امضا رسید. هدف از امضای این تفاهم‌نامه، بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و دفاع از حق مریض و دکتر خوانده شده است.
نسرین اوریاخیل، رئیس شورای پزشکی افغانستان در نشستی امروز، چهارشنبه پنج جدی/دی، خواستار همکاری وزارت‌های بهداشت، آموزش عالی و دادستانی کل به منظور رسیدگی بهتر به شکایت‌ها و تخلفات پزشکی شد.
فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان این کار را در بالا بردن کیفیت خدمات بهداشت و دفاع از حقوق پزشکان و بیماران موثر خواند.
محمد فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان نیز گفت که رسیدگی به شکایت‌ها و ایجاد فضای امن کاری برای پزشکان از دستاوردهای این تفاهمنامه خواهد بود.
وزارت بهداشت افغانستان واردات دارو از ۹۰ شرکت خارجی را ممنوع کرد
آمار مرگ و میر مادران در مناطق ناامن افغانستان هنوز بالا است
بیماریهای قلبی سالانه جان ۱۰۰ هزار نفر را در افغانستان می‌گیرد

دسترسی به خدمات بهداشتی در افغانستان به‌رغم سرمایه‌گذاری هنگفت جامعه جهانی با مشکلات فراوانی روبه‌روست
چالش‌های دسترسی به خدمات بهداشتی در افغانستان
دسترسی به خدمات بهداشتی در افغانستان به‌رغم سرمایه‌گذاری هنگفت جامعه جهانی با مشکلات فراوانی روبه‌رر است.
کمبود کارمندان مراکز درمانی، توزیع نابرابر آنها در مناطق روستایی و شهری، عدم تناسب جنسیتی، کمبود دارو، تجهیزات فنی و فساد مالی از جمله عوامل تاثیرگذار بر کیفیت خدمات بهداشتی در این کشور است.
سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که در۵۰ ولسوالی (شهرستان) افغانستان هیچ مرکز درمانی وجود ندارد، یعنی بیش از شش میلیون نفر در این کشور فاقد دسترسی به خدمات بهداشتی هستند.
دولت افغانستان فقط ۵ درصد هزینه درمان شهروندان را می‌پردازد
چهارده میلیون کودک افغانستان علیه سرخک واکسینه می‌شوند
افغانستان به ۵ ‌هزار قابله جدید نیاز دارد
بخش خصوصی عهده‌دار اصلی عرضه خدمات درمانی در افغانستان است
در کنار نبود امکانات عدم رسیدگی درست به بیماران نیز یکی از چالش‌های اساسی در افغانستان به حساب می‌آید.
شماری از بیماران در شهر کابل شکایت می‌کنند که تعدادی از پزشکان این شهر نسخه‌های خود را مرموز و یا طوری بدخط می‌نویسند تا بیماران مجبور شوند فقط از داروخانه‌های مورد نظر آنان دارو بخرند.
شماری از این نسخه‌ها که قبلا به بی‌بی‌سی رسیده بود، دست خطی ناخوانا و نامفهوم داشتند. این نسخه‌ها به چند داروخانه در شهر کابل برده شد، یکی از صاحبان داروخانه‌ها گفت: “نتوانستم آنرا بخوانم”، دیگری از سر دلسوزی گفت: “شما باید به همان شفاخانه (بیمارستان) یا داروفروشی بروید که خود پزشک به شما آدرس داده‌ است.”
این نوع تخلفات باعث شده که نهادهای درمانی افغانستان برای آن راه حل جستجو کند. تفاهمنامه امروز نیز در راستای حل این گونه مشکلات است تا نهادهای درمانی افغانستان با کمک دادستانی بتواند جلو این مشکلات را بگیرد.
افغانستان در زمینه درمان با مشکلات زیادی روبرو است. براساس آمار اداره توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا که سال گذشته نشر شده، برای هر ده هزار نفر در افغانستان به طور میانگین ۲.۷ پزشک وجود دارد، در حالی که این رقم در پاکستان به ۸.۳ و در ایران ۸.۹ پزشک می‌رسد.
اکنون نگرانی از این نیز وجود دارد که با توجه به نیاز مردم پزشکان به صورت درست کارشان را انجام ندهند.