خودداری اتحادیه اروپا از اعزام ناظران انتخاباتی به افغانستان

اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دلیل نا امنی در افغانستان ناظران خود را برای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعزام نخواهد کرد.

نگاه نو_ پس از اعلام مسدود بودن بیش از صدها مرکز اخذ رای در روز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که به دلیل وضعیت امنیتی افغانستان ناظران خود را برای نظارت از انتخابات به این کشور نمی‌فرستد.

اتحادیه اروپا با این حال افزود که یک گروه کاری سه نفره از کارشناسان انتخاباتی برای تماس با طرف‌های مختلف مسئول در انتخابات وارد افغانستان خواهد شد.

پیش از این «عبدالعزیز ابراهیمی» سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که در روز انتخابات ریاست جمهوری ۲ هزار و ۱۲ مرکز اخذ رای به دلیل تهدیدات امنیتی بسته خواهد ماند.

«ذبیح‌الله سادات» معاون سخنگوی این کمیسیون نیز با اشاره به این تصمیم اتحادیه اروپا گفت که اگر نهادهای بین‌المللی در روند انتخابات همکاری نکنند کمیسیون نمی‌تواند به تنهایی شفافیت این روند را تامین و یا تضمین کند.

سادات به رادیو آزادی گفت: «حضور نهادهای ناظر بین‌المللی تنها در روز انتخابات مهم است، یعنی حضور آنها حالا ضروری نیست، اما برای شفافیت این روند ما به حضور ناظران بین‌المللی نیاز داریم، زیرا آنها تنها از روز برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند. در کمیسیون همیشه به روی آنها باز است».

دولت افغانستان ۷۲ هزار نیروی امنیتی را برای تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و ۷ هزار و ۳۸۵ مرکز اخذ رای در نظر گرفته است اما پس از بررسی‌ها اعلام شد که نیروهای امنیتی تنها قادر به تامین امنیت ۵ هزار و ۳۷۳ مورد از این مراکز می‌باشند.