خلیل‌زاد: بحث روی محل و تاریخ برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی جریان دارد

نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، خوشبین است که بالاخره به سوی آغاز مذاکرات بین افغان‌ها روان استند. 

زلمی خلیل‌زاد دوشنبه شب (۱۲ جوزا) در نشست با خبرنگاران که از افغانستان تنها رادیو آزادی در آن دعوت شده بود، گفت که پیشرفت‌های در گفت‌وگوهای صلح صورت گرفته است.او در پاسخ به پرسش رادیو آزادی در مورد پیشرفت‌های صلح این گونه اشاره کرد: “یکی از بحث‌هایی که در حال حاضر به منظور آغاز گفت‌وگوهای بین افغان‌ها تمرکز می‌کنیم، محل و تاریخ مذاکرات است. دو جانب یعنی حکومت افغانستان و طالبان باید روی این مسایل توافق داشته باشند. برخی کشورها پیشنهاد کرده اند که میزبان مذاکرات باشند اما جوانب باید توافق نشان دهند. مسئلۀ تاریخ هم است که به مبادلۀ زندانیان مرتبط می‌شود. اما اینکه روی مسایل بحث می‌شود، یک پیشرفت است.”

زلمی خلیل‌زاد افزود که میزان خشونت‌ها در جریان آتش‌بس روز‌های عید، به صورت نسبی کم بود.

در عین روز که نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان در مورد پیشرفت‌ها برای مذاکرات سخن می‌گفت، وزیر خارجۀ امریکا با رئیس جمهور افغانستان روی پروسۀ صلح گفت‌وگو کردند.

‘افغانستان یک دست، مستقل، دموکرات و باثبات’

مایک پومپیو در این مکالمه به رئیس جمهور اشرف غنی گفت که هدف امریکا در چهارچوب روابط درازمدت و استراتژیک، داشتن افغانستان یک دست، مستقل، دموکرات و باثبات است.

به گفتۀ مایک پومپیو، امریکا برای رسیدن به این هدف، یکجا با حکومت افغانستان کار می‌کند.

در خبرنامۀ ارگ آمده که رئیس جمهور غنی در این نشست ویدیویی با وزیر خارجۀ امریکا، رهنمود حکومت افغانستان را برای صلح و ثبات دایمی این‌کشور شریک ساخت.

در ادامه آمده که رئیس جمهوری افغانستان به مایک پومپیو گفته که برای داشتن افغانستانِ یک دست، با ثبات و مستقل باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد و تیم‌های کاری دو جانب برای رسیدن به اهداف تعیین شده، روی عملی ساختن رهنمودها کار کنند.