حکومت افغانستان در شاخص جهانی دموکراسی یک رژیم استبدادی شناخته شد

واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین رده‌بندی‌اش، حکومت افغانستان را از رهگذر شاخص دموکراسی، یک رژیم استبدادی شناخته‌است.

واحد اطلاعات اکونومیست که مرکز آن دربریتانیا است، دموکراسی‌های ۱۶۷کشور عضو این نهاد را در پنج شاخص اصلی شامل شیوهٔ انتخابات، تکثرگرایی، آزادی‌های مدنی، مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی بررسی کرده‌است.

در ارزیابی واحد اطلاعات اکونومیست، حکومت‌های جهان به چهار بخش – رژیم‌های استبدادی، رژیم‌های ترکیبی، دموکراسی‌های ناقص و دموکراسی‌های کامل – تقسیم شده‌است که نام افغانستان در بخش دموکراسی‌ها نه بل در بخش رژیم‌ها جا داده شده‌است.

عمل‌کرد حکومت افغانستان در شاخص جهانی دموکراسی سال ۲۰۲۱ میلادی کمترین امتیاز را دریافت کرده‌است.

در این شاخص برای بالاترین عمل‌کرد حکومت‌ها ده امتیاز در نظر گرفته شده‌است، اما افغانستان تنها صفر اعشاریه شش – چهار امتیاز که کمترین امتیاز است کسب کرده‌است.

نعیم اصغری، عضو بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: «به‌جای این‌که مردم سرنوشت انتخابات را تعین کند، بیشتر تصمیم‌های سیاسی سرنوشت ما را رقم زده‌است.»

فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه/دادگستری نیز اظهار داشت: «یک قانون انتخابات جامع که جوابگوی نیازمندی موجوده انتخابات افغانستان باشد ما آن را عیار می‌سازیم.»

در همین حال، بزرگان روستای الر ولسوالی/شهرستان قره‌باغ کابل می‌گویند با آن‌که در چند صدمتری مرکز این ولسوالی زنده‌گی می‌کنند از بهر زمان‌گیر بودن کار در نهادهای دولتی بزرگان قوم دعواهای حقوقی و دیگر مشکلات باشنده‌گان محل را حل و فصل می‌کنند.

عنایت‌الله، بزرگ قوم در روستای الر بیان داشت: «اگر به دولت ورق را بدهیم در سال‌ها تعقیب نمی‌شود. بروم و بیایم، هیچ‌کسی به دنبال کار ما نمی‌گردد. دولتی نداریم که در زمان‌اش مشکل ما را حل کند.»

مسعود الله، باشندۀ روستای الر گفت: «در حدود صد متر ما با ولسوالی قره باغ فاصله داریم اما تا امروز نه برای ما کوچه ساخته شده، نه جوی ساخته شده، نه پلچک ساخته شده‌است.»

حاجی عارف، یکی از باشنده‌گان کابل نیز ادعا می‌کند که نُه سال است در لوی سارنوالی پرونده حقوقی دارد، اما تا کنون به عدالت دست نیافته است: «لوی سارنوال خودش این قضیه را قرار صادر کرده‌است و متهمان را به جرایم سنگین راجع کرد و باید این اوراق محول محکمه می‌شد نُه سال است که ما سرگردان استیم.»

در این ارزیابی، جایگاۀ افغانستان به غیر از پاکستان از تمامی کشورهای دیگر همسایه‌اش بهتر شناخته شده‌است.