حکمتیار جزییات توافقات خود با غنی در خانه کرزی را همه‌‌گانی کرد

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، روز یک‌شنبه، نهم جوزا، جزییات توافقات خود با رییس جمهور غنی در نشست سه‌جانبه در خانه حامد کرزی را همه‌گانی کرد.

تشکیل حکومت انتقالی کوتاه‌مدت غیر ائتلافی، ترتیب ملاقات محرم با رهبری طالبان، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شورای محل، ایجاد مرجع تصمیم‌گیری، رهایی تمامی زندانیان سیاسی و نظامی، حذف نام‌ها از فهرست‌ سیاه و ایجاد شورای عالی دولت از مواردی است که به گفته حکمتیار در نشست سه‌جانبه روی آن توافق شده است.

این دیدار سه‌شنبه‌شب، بیست‌ویکم ثور/اردیبهشت، به میزبانی و وساطت حامد کرزی برگزار شده بود.

حکمتیار گفت که در این نشست روی چند موضوع صحبت شد و او از توافقات این نشست راضی است و با دست پر برگشته است. حکمتیار توضیح داد که همه طرح‌ها و تحلیل‌هایش از سوی رییس جمهور غنی پذیرفته شده است.

به گفته حمکتیار، در نشست سه‌جانبه توافق شد که از نشست استانبول به عنوان یک فرصت خوب برای ختم جنگ و برقراری صلح در کشور استفاده شود و همه جناح‌ها با طرح واضح  و واحد به آن بروند.

رهبر حزب اسلامی خاطرنشان کرد که رییس جمهور غنی درباره نشست استانبول و دوحه نظر مثبت نداشت و خواهان انتقال محل مذاکرات به کابل بود، اما سرانجام موافقت کرد که از این نشست‌ها به عنوان یک فرصت خوب استفاده شود.

طبق آن‌چه حکمتیار اعلام کرد، توافق نخست روی «تشکیل حکومت انتقالی کوتاه‌مدت غیرائتلافی» بوده است. حکمتیار در توضیح آن گفت که توافق شده بود که تقسیم قدرت در این حکومت بر احزاب استوار نباشد و شخصیت‌های تأثیرگذار و قابل قبول و دارای سابقه نیک در آن شامل شوند.

رهبر حزب اسلامی هم‌چنان گفت که مورد دوم توافق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نماینده‌گان و شورای محل در مرحله انتقال بوده است.

گلبدین حکمتیار می‌گوید که توافق شده بود که یک شورای عالی برای تصمیم‌گیری در راس حکومت انتقالی ایجاد شود و اعضای آن شامل رهبران هشت جناح تأثیرگذار در جنگ و صلح به شمول طالبان باشند و از اجرآات حکومت انتقالی نظارت کند.

حکمتیار توضیح داد که توافق چهارم روی رهایی تمامی زندانیانی بود که به دلایل سیاسی و نظامی زندانی هستند.

به همین ترتیب او از حذف همه نام‌های افغان‌ها در فهرست سیاه به عنوان پنجمین بخش توافق خود باغنی یاد کرد.

رهبر حزب اسلامی افزود که با رییس جمهور غنی به توافق رسیده بود که متصل به توافق‌نامه صلح، آتش‌بس عمومی و دایمی در کشور اعلام شود.

حکمتیار گفت که در نشست سه جانبه مطرح شد که باید تمام مسایل مربوط به آینده نظام و قانون اساسی آینده به بعد از انتخابات موکول شود. او تأکید کرد که باید یک لویه‌جرگه با صلاحیت در این مورد تصمیم بگیرد و آخرین مرجع تصمیم‌گیری همین لویه‌جرگه و اعضای آن انتخابی باشد.

 حکمتیار هم‌چنین گفت که برای توحید مواقف و مواضع جناح‌های شامل این طرح روی تشکیل شورای عالی دولت توافق شد که شامل رهبران هفت جهت موثر در جنگ و صلح باشد. به گفته او، این نهاد عالی‌ترین مرجع باید باشد و رییس جمهور در آن به نماینده‌گی از همه دولت و گروه‌های شامل آن شرکت کند.

حکمتیار می‌گوید که رییس جمهور وعده داده بود که توافقات نشست سه‌جانبه را به عنوان طرح متفق به همه اراکین دولت ابلاغ می‌کند و موافقت‌ آن‌ها را می‌گیرد.

به گفته او، جدول زمانی نیز به پیشنهاد رییس جمهور تعیین شد که توافقات اجرایی شود. حکمتیار گفته است که تصویب شده بود در خلال هشت روز به شمول روزهای عید رمضان توافقات عملی شود.

حکمتیار اما گفت که غنی زیر فشار حلقات درونی حکومت بود و آن‌ها با این طرح‌ها مخالفت کرده‌اند.

به گفته حکمتیار در نشست سه‌جانبه فیصله شد که یک هیأت دو-سه نفری با طالبان در یک نشست سری گفت‌وگو کند و در صورتی که این گروه متمایل به صلح بود در نشست استانبول طرح متفق پیش‌کش شود.

او گفت که این هیأت به صورت سری با چهره‌های رده‌اول طالبان دیدار کند و طرح متفق را پیش روی آن‌ها بگذارد تا پاسخ روشن پیدا کند که طالبان صلح می‌خواهند یا جنگ.

گلبدین حکمتیار گفت که اگر پاسخ طالبان مثبت بود، یک هیأت بلندپایه دولت شامل رهبران سیاسی به نشست استانبول بروند و طرح نهایی را با خود ببرند تا دو طرف به توافق دست یابد.

با این حال، او تأکید کرد که اگر پاسخ منفی یافتند و این احساس به وجود آمد که طالبان صلح نمی‌خواهند شورای عالی دولت درباره آن تصمیم بگیرد.

او گفت که نقاط اساسی توافقات نشست سه‌جانبه در خانه کرزی همین بود، اما رییس جمهور در میان تیم خود با مشکل روبه‌رو شده است. هرچند او گفت که غنی وعده داده بود که تنها توافقات را ابلاغ می‌کند و سپس آن را به اجرا می‌گذارد.

گلبدین حکمتیار گفت که در شورای عالی دولت شرکت نمی‌کند، اما دو بدیل دیگر را پیش روی حکومت می‌گذارد. به گفته او، دولت یک شورای عالی و مرجع تصمیم‌گیری برای خودش از میان هم‌پیمانان خود بسازد.

به گفته او، گزینه دوم ساختن یک مرجع تصمیم‌گیری متشکل از سه طرف دولت و هم‌پیمانانش – جناح‌های بیرون از دولت (اپوزیسیون) – جناح‌های بیرون از دولت و اپوزیسیون شکل بگیرد و در مورد مسایل کلان ملی تصمیم‌گیرنده باشد.

با این حال، حکمتیار گفت که به بقیه توافقاتی که در نشست سه جانبه در خانه کرزی به دست آمده است از جمله طرح صلح، موضع‌گیری مشترک در نشست استانبول و مذاکرات با طالبان، باید عمل شود.

حکمتیار هشدار داد که اگر به توافقات و تعهدات صورت گرفته عمل نشود، او مجبور خواهد شد که درباره صلح و تعامل با وضعیت حاکم به صورت مستقل تصمیم بگیرد.

در این نشست رهبر حزب اسلامی گفت که روند صلح افغانستان به بن‌بست رسیده است و دو طرف بر طبل جنگ می‌کوبند. او تأکید کرد که باید همه طرف‌ها به صلح وفادار شود و برای آن تلاش کند.