حکمتیار برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۸ثبت نام کرد

روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، به تاریخ ۱۳ ماه جدی آغاز شد و فردا (یک‌شنبه، ۳۰جدی) آخرین مهلت این روند است.

نگاه نو_ گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پس از چاشت روز شنبه (۲۹ جدی) به گونۀ رسمی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ثبت نام کرد.

فضل‌الهادی وزین، به عنوان معاون نخست او و قاضی حفیظ الرحمان نقی به حیث معاون دوم او در تکت انتخاباتی آقای حکمتیار استند.

گلبدین حکمتیار، در ماه میزان سال ۱۳۹۵ پس از سال‌ها مخالفت با حکومت، توافقنامۀ صلح را امضا کرد و پس از آن به کابل آمد.

معاون اول آقای حکمتیار، پژوهشگر علوم اسلامی است و در دانشگاه‌های کشور علوم اسلامی تدریس می‌کند. معاوم دوم حکمتیار هم علوم اسلامی خوانده و تجربۀ کار در دادگاه عالی را دارد.

گلبدین حکمتیار، نهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که ثبت نام می‌کند. پیش از این، عبدالطیف پدرام، حکیم تورسن، سیدنور الله جلیلی، عنایت الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی و فرامرز تمنا و حنیف اتمر نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ سرطان سال آینده ثبت نام کرده‌اند.

گلبدین حکمتیار، در سخنرانی که پس از ثبت نام در کمیسیون مستقل انتخابات داشت، تأکید کرد که نظام کنونی باید تغییر کند؛ چون به باور او این نظام باعث «ادامۀ خون‌ریزی، جنگ و کشتار» شده‌است. او حکومت وحدت ملی را به فساد متهم کرد و گفت که این حکومت تا گلو به فساد غرق است.

حکمتیار گفت، برای قانون اساسی افغانستان طرح بدیل دارد که «به مراتب بهتر و جامع‌تر» از قانون اساسی کنونی است.

ساعتی پس از ثبت نام آقای حکمتیار، احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد.

فریده مهمند، وزیر پیشین وزارت تحصیلات عالی معاون نخست آقای مسعود است و عبدالطیف نظری، استاد دانشگاه هم معاون دوم احمدولی مسعود است.

احمد ولی مسعود ۵۴ سال دارد و در دانشگاه ویست منستر انگلستان در رشتۀ سیاست درس خوانده است.

روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، به تاریخ ۱۳ ماه جدی آغاز شد و فردا (یک‌شنبه، ۳۰جدی) آخرین مهلت این روند است.

قرار است رییس‌جمهوری غنی، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه و رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز برای نامزدی در این انتخابات ثبت نام کنند.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، به تاریخ ۲۹ ماه سرطان سال ۱۳۹۸برگزار شود