حمله طالبان به شهر کندز دفع شد

نگاه نو_ جنگ‌جویان طالبان نیمه‌شب شنبه از سه – چهار جناح به شهر کندز حمله کردند. سرپرستان وزارت‌های دفاع و داخله چاشت روز گذشته اعلام کردند که از ورود این جنگ‌جویان به داخل شهر جلوگیری شده است. طالبان اما پیش از آن گفته بودند که به بخش‌هایی از شهر کندز و پوسته‌های مستقر در ورودی‌های این شهر تسلط یافته‌اند. ریاست جمهوری گفته است که حمله طالبان به شهر کندز با موضوع نشست رهبران این گروه در دوحه در تضاد است.

شهر کندز در ساعات اولیه روز شنبه کاملاً تعطیل بود. حتا آمبولانس‌ها اجازه نداشتند زخمی‌ها و اجساد کشته‌ها را به شفاخانه‌ها منتقل کنند. طبق معلومات منابع محلی، مردم در ساحاتی که جنگ جریان داشت، در تهکوی خانه‌های خود پناه برده بودند. بعضی از مردم نیز مجبور شدند تا خانه‌های خود را ترک و به نقاط دورتر از شهر فرار کنند. اما پس از چاشت، تصاویری که از قلب شهر کندز در شبکه‌های اجتماعی نشر شد، مردم را در حال بازگشت به شهر نشان می‌داد.

رییس صحت عامه کندز ساعت پنج عصر روز شنبه اعلام کرد که از شروع جنگ تا این دم پنج کشته و ۷۱ زخمی به شفاخانه حوزه‌ای کندز منتقل شده‌اند. احسان‌الله فضلی تأکید کرد که احتمال دارد این رقم تا پایان روز افزایش یابد. فضلی افزود که سه تن از این کشته‌ها غیرنظامی هستند. او گفت که هویت ۷۱ زخمی منتقل شده به شفاخانه نیز غیرنظامی تشخیص شده است. زنان و کودکان نیز در بین این زخمیان شامل هستند.

وزارت‌های دفاع و داخله می‌گویند که طالبان برای حمله به شهر کندز از خانه‌های مسکونی و شفاخانه‌ها استفاده کرده‌اند. اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی، گفت که جنگ‌جویان طالبان تا حومه‌های شهر کندز رسیده بودند و در پی مقاومت نیروهای دولتی نتوانستند وارد این شهر شوند. او گفت که این حمله طالبان با پاسخ جدی و به موقع نیروهای دولتی روبه‌رو شد و تلفات سنگین به جنگ‌جویان این گروه وارد شده است. او گفت که طالبان با هدف ایجاد رعب و وحشت این حمله را تدارک دیده بودند که دفع شد. خالد وعده کرد که به زودی حومه‌های شهر کندز از وجود جنگ‌جویان طالبان پاک‌سازی می‌شود.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله، روز گذشته اعلام کرد که طالبان برای حمله به شهر کندز از خانه‌های مسکونی و مراکز صحی استفاده کرده‌اند. او هم‌چنان گفت که تلفات سنگین به جنگ‌جویان طالبان در ضد حمله نیروهای دولتی وارد شده است. به گفته اندرابی، در یک مرکز صحی مربوط به خانم‌ها هفت نفر و در یک حمله دیگر نیز ۲۶ نفر دیگر این گروه کشته شدند.

سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید که این وزارت از حمله شب‌شنبه جنگ‌جویان طالبان اطلاعات کافی در اختیار داشت. مسعود اندرابی افزود که یکی از دلایل دفع به موقع این حمله و اعزام فوری نیروهای کمکی به شهر کندز، وجود اطلاعات کافی در باره این حمله بود.

سرپرستان وزارت دفاع و داخله اعلام داشتند که طالبان حمله به شهر کندز را به خاطر کاهش فشارهای نظامی علیه خود در ولایات تخار و بدخشان تدارک داده بودند. طالبان روز جمعه به ولسوالی چاه‌آب در تخار نیز حمله کردند که توسط نیروهای دولتی عقب زده شد. هم‌چنان اسدالله خالد می‌گوید که از چند روز به این طرف عملیات گسترده در برابر طالبان در ولسوالی‌های وردوج، یمگان و کران و منجان بدخشان در جریان است. او مدعی شد که در پی این عملیات، تلفات سنگین به جنگ‌جویان طالبان در بدخشان وارد شده است.

روز گذشته در حالی که جنگ در دو نقطه از حومه‌های شهر کندز جریان داشت، سرپرستان وزارت‌های داخله و دفاع و هم‌چنان اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع به شهر کندز رفتند. هدف از سفر این مقامات، کنترل وضعیت در شهر کندز اعلام شده بود. سرپرست وزارت دفاع در سفرش به شهر کندز شمار کشته‌های نیروهای دولتی در حمله روز گذشته طالبان به این شهر را نُه نفر اعلام کرد. خالد گفت که ۳۵ جنگ‌جوی طالبان نیز تنها در یک نقطه از این شهر کشته شده‌اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی، پس از چاشت روز گذشته در یک کنفرانس خبری خود گفت که وضعیت در شهر کندز به حالت عادی برگشته و جنگ تنها در حومه‌های شمال‌شرقی و شمال‌غربی این شهر در جریان است. رحیمی همزمان افزود که تا پایان روز کار طالبان در این دو نقطه نیز یک‌طرفه خواهد شد. او در باره شمار تلفات افراد ملکی و هم‌چنان نیروهای دولتی معلومات نداد. رحیمی اما شمار کشته‌های طالبان در این حمله را ۵۶ نفر اعلام کرد.

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، از اقدام به موقع نیروهای دولتی برای دفع حمله طالبان ستایش کرده است. ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به این حمله گفته است که طالبان با هدف قرار دادن ساحات مسکونی و اماکن عام‌المنفعه و هم‌چنان استفاده از مردم به حیث سپر انسانی، دشمنی خود با مردم و اراده خود برای دوام جنگ را به نمایش گذاشتند. در اعلامیه، حمله طالبان به شهر کندز مخالف موضوع نشست رهبران این گروه در قطر توصیف شده است. ریاست جمهوری گفته است که این حمله در حالی انجام شده که مردم افغانستان خواستار قطع جنگ و دست یافتن به صلح پایدار هستند.

روز گذشته در حالی که جنگ در کندز در جریان بود، نماینده‌گان امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، سرگرم گفت‌وگو برای صلح بودند. این نهمین دور گفت‌وگوهای دو طرف در زمینه صلح است که تا کنون ده روز را در بر گرفته است. در این دور از گفت‌وگوها دو طرف بر سر نهایی‌سازی متن توافق‌نامه دوجانبه رأی‌زنی کرده‌اند. هنوز نتیجه این رأی‌زنی‌ها به صورت رسمی اعلام نشده است.

قابل یادآوری است که این سومین حمله تهاجمی گروه طالبان به شهر کندز در حدود چهار سال گذشته است. طالبان در میزان ۱۳۹۴ باری کنترل شهر کندز را برای مدت سه روز به دست گرفتند. هم‌چنان یک سال بعد از آن شهر کندز هدف حمله گسترده طالبان قرار گرفت، ولی پیش از سقوط کامل، این حمله دفع شد. در پی این حملات، صدها نفر کشته، زخمی و آواره شده‌اند. بخشی از تأسیسات دولتی و هم‌چنان مراکز صحی و خانه‌های مسکونی نیز در این حملات آسیب دیده است.

کندز در شمال کشور با تاجیکستان مرز مشترک دارد. شیرخان بندر، یکی از بندرهای مهم تجارتی افغانستان با آسیای میانه است که در همین ولایت موقعیت دارد. نیروهای دولتی در این ولایت سال‌ها است در درگیری با جنگ‌جویان طالبان به سر می‌برند. امسال یک قول اردو نیز زیر نام «۲۱۷ پامیر» در کندز ایجاد شد.