حمدالله محب: در نظام سیاسی آینده همه طرف‌ها سهم خواهند داشت

به دنبال توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان ایالات متحده و گروه طالبان که در فبروری امسال امضا شد، اکنون افغان‌ها و شرکای بین‌المللی‌شان منتظر امضای توافق‌نامه احتمالی بین دولت افغانستان و گروه طالبان اند.

با آغاز مذاکرات میان نماینده‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در ماه سپتمبر در دوحۀ قطر این پرسش هم به میان آمد که در صورت توافق بین دو طرف، نظام آینده افغانستان چگونه خواهد بود؟

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، آنها نظامی را ایجاد خواهند کرد که به شمول طالبان همه احزاب در آن سهم خواهند داشت.

آقای محب شب گذشته طی کنفرانسی موسوم به “راه حل مشکلات آسیای میانه” که در بحرین برگزار شده بود گفت: “حکومت افغانستان در حال گفت‌وگو با طالبان برای یافتن راه حل سیاسی و شمولیت طالبان در حکومت است. ما ممکن بتوانیم سیستم را ایجاد کنیم که در آن همۀ افغان‌ها خود را ببینند و در چوکات نظامی که ما خواهیم ساخت از افکار آنها نمایندگی خواهد شد.”

مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد چگونگی ایجاد نظام آینده افغانستان جزئیات نداد اما پیش از آن حکومت روی بقای نظام جمهوری و طالبان روی نظام امارت اسلامی تاکید کرده بودند.

محمد نعیم سخنگوی هیئت سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم سخنگوی هیئت سیاسی طالبان در قطر

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شام گذشته گفت که در حال حاضر بحث روی نظام آینده پیش از وقت است اما او افزود که بنیاد نظام آینده باید اسلامی و ملی باشد.

تلاش‌ها برای گردآوری طالبان و دیگر افغان‎ها در چوکات یک نظام در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی امریکا تلاش دارد تا نیروهای کشورش را از طولانی‌ترین جنگ این کشور در افغانستان بیرون کند.

در حال حاضر چهارنیم هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر اند و براساس تصمیم تازه ترمپ قرار است شمار این نیروها تا ماه جنوری ۲۰۲۱ به دونیم هزار سرباز برسد.

احتمال بیرون شدن زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان نه تنها حکومت افغانستان بلکه برخی از سیاستمداران امریکایی را هم نگران ساخته.

به تازگی مجلس نمایندگان امریکا از تصمیم اداره رئیس جمهور ترمپ در مورد کاهش چشمگیر شمار سربازان امریکایی از افغانستان مانع شده.

براساس قانون ۲۰۲۱ میلادی جواز دفاع ملی امریکا، کاهش شمار سربازان امریکایی به تصویب سایر ادارات این کشور هم نیاز دارد.

لوی درستیز اداره رئیس جمهور ترمپ به تازگی گفت پس از کاهش شمار نیروهای امریکایی به ۲۵۰۰ در افغانستان، واشنگتن دو پایگاه نظامی‌اش را در این کشور حفظ خواهد کرد.

این که این پایگاه‌های نظامی تا چه زمانی در افغانستان موجود خواهند بود و آیا موجودیت آنها تخطی از توافق میان امریکا و طالبان نیست پرسش‌های اند که مارک میلی به آن پاسخ نداد.

اما آقای میلی گفت، آینده حضور نیروهای امریکایی در افغانستان به فیصله جو بایدن رئیس جمهور منتخب این کشور بستگی خواهد داشت.

بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود در صورت برنده شدن شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را به دونیم هزار سرباز می‌رساند.

او از تصمیم مشابه در مورد عراق هم سخن زده بود.